آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى، فاضل و وحید: در فرضى که هنوز شخص از دنیا نرفته، استفاده از اعضاى او، قتل نفس محسوب مى شود و جایز نیست.[۱]

آیه اللّه  خامنه اى: اگر استفاده از اعضاى بدن شخص یاد شده، باعث تسریع در مرگ وى شود، جایز نیست. در غیر این صورت اگر با اجازه قبلى او صورت گرفته باشد و یا نجات جان نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشکال ندارد.[۲]

آیه اللّه  مکارم: اگر مرگ مغزى به طور کامل و مسلم باشد و هیچ گونه احتمال بازگشت به زندگى عادى وجود نداشته باشد – چنانچه براى نجات جان مسلمانى باشد – اشکال ندارد.[۳]

آیه اللّه  نورى: آرى، جایز است ؛ ولى اگر میت در این باره وصیت نکرده باشد، باید این کار با اجازه مجتهد جامع شرایط انجام گیرد.[۴]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[۱] – صافى، استفتاءات پزشکى، س ۵۹ ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج ۱، س ۲۱۴۲ بهجت، توضیح‏المسائل، متفرقه، م ۲۴ ؛ تبریزى، استفتاءات، س ۲۰۷۱ و ۲۰۵۸ و دفتر: امام.

[۲] – اجوبه الاستفتاءات، س ۱۲۹۱٫

[۳] – مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۱۴۵۶٫

[۴] – نورى، استفتاءات، ج ۱، س ۹۹۵٫