ابن قولویه با سند خویش از امام رضا (ع) روایت میکند:
زمانی که حسین (ع) در دل شب به سوی عراق میرفت، مردی اشعاری میخواند با این مضمون که: ای ناقۀ من! از راندن وحشت مکن! پیش از طلوع سپیده آماده باش، با بهترین سواران و بهترین سفر تا به آستان بزرگوار برسی؛ بزرگواری دریادل که خداوند پاداش نیکش دهد و عمر جاودانش بخشد.
امام حسین (ع) در مقابل، اشعاری با این مضمون را زمزمه کرد:
پیش میروم و هرکز مرگ برای جوانمرد ننگ و عار نیست؛ آنگاه که نیّتش حق باشد و مسلمانانه بجنگد و خود را فدای مردان صالح سازد و از زشتیها دوری کند و با مجرم ناسازگاری کند. اگر زنده ماندم پشیمان نیستم و اگر بمیرم ملامتم نکنند. برای تو همین مرگ بس که ذلیل و خوار زندگی کنی.
قال ابن قولویه:
حَدَّثَنِی حَکِیمُ بْنُ دَاوُدَ بْنِ حَکِیمٍ، قَالَ: حَدَّثَنِی سَلَمَهُ، قَالَ: حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ، عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ، عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (ع)، قَالَ: بَیْنَمَا الْحُسَیْنُ (ع) یَسِیرُ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ وَ هُوَ مُتَوَجِّهٌ إِلَى الْعِرَاقِ، وَ إِذَا بِرَجُلٍ یَرْتَجِزُ وَ یَقُولُ:
وَ حَدَّثَنِی أَبِی (ره)، عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى، عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ، عَنِ الرِّضَا (ع) مِثْلَ أَلْفَاظِ سَلَمَهَ، قَالَ وَ هُوَ یَقُول:
یَا نَاقَتِی لَا تَذْعَرِی مِنْ زَجْرٍ وَ شَمِّرِی قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ
بِخَیْرِ رُکْبَانٍ وَ خَیْرِ سَفْرٍ حَتَّى تَحَلَّیْ بِکَرِیمِ الْقَدْرِ
بِمَاجِدِ الْجِدِّ رَحِیبِ الصَّدْرِ أَبَانَهُ اللَّهُ لِخَیْرِ أَمْرٍ
ثَمَّهَ أَبْقَاهُ بَقَاءَ الدَّهْر
فَقَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ (ع):
سَأَمْضِی وَ مَا بِالْمَوْتِ عَارٌ عَلَى الْفَتَى إِذَا مَا نَوَى حَقّاً وَ جَاهَدَ مُسْلِماً
وَ وَاسَى الرِّجَالَ الصَّالِحِینَ بِنَفْسِهِ وَ فَارَقَ مَثْبُوراً وَ خَالَفَ مُجْرِماً
فَإِنْ عِشْتُ لَمْ أَنْدَمْ وَ إِنْ مِتُّ لَمْ أُلَمْ کَفَى بِکَ موتا أَنْ تذّل وَ تُرْغَمَا[۱]
[۱]– کامل الزیارات: ۱۹۳ ح ۲۷۴، المناقب لابن شهر آشوب ۴: ۹۵، البحار ۴۵: ۲۳۷ عن الکامل.
سلام علیکم
خداقوت
درباره غدیر اشعار زیادی وجود دارد که علامه امینی بسیاری جمع آوری کرده است، آیا درباره حدیث ثقلین هم اشعار گردآوری شده اند؟
باتشکر
سلام علیکم و رحمه الله
درباره حدیث ثقلین نیز اشعار فراوانی وجود دارد، اما از گردآوری شدن آن، اطلاعی در دست نداریم.