«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِین طَبِیبِنَا حَبِیبِنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِم مُحَمَّدٍ و آلِهِ الأطْهَرینَ سِیَّمَا مَولَانَا بَقیَّهَ اللهِ فِی العَالَمینَ أَرْوَاحُنَا فِدَاهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ رِضَاهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

خطبه‌ی اول

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»[۲].

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ و نَفسی بِتَقْوَى اللَّهِ»[۳].

Sadgihi-NamazJome13980130-Thaqalain_IR (5)

اهمیّت ماه شعبان در بیان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام

ایام الله ماه شعبان که «یَتَشَعَّبُ فِیهِ أَرْزَاقُ اَلْمُؤْمِنِینَ»[۴]، خیلی تعبیرِ لطیف و امیدوار کننده‌ای است، خدای متعال رزاق است، «وَ مَا مِن دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا»[۵]، خدای متعال روزیِ همه‌ی موجودات را خود به عهده گرفته است، از درنده‌های بیشه‌ها تا پرنده‌های جَو، تا خزنده‌های زمین، بشر و ملک و شجر همه سرِ سفره‌ی خدای متعال هستند، همه قشونِ او هستند، همه را هم خود خدای متعال اداره می‌کند، ولی ماه شعبان برای مؤمنین ماهِ خاصّی است و آن‌ها رزقِ معنوی نیاز دارند.

Sadgihi-NamazJome13980130-Thaqalain_IR (4)

«یَتَشَعَّبُ فِیهِ أَرْزَاقُ اَلْمُؤْمِنِینَ»، معلوم می‌شود که باید در ماه شعبان عطشِ دیگری داشته باشیم و مسئله‌ی معنویّت، انس با خدای متعال، قطع تعلّقاتِ مادّی، فاصله گرفتن از هوس‌های زودگذر و دل دادن به خدای متعال و دل کندن از غیر خدای متعال که بستر این حرف‌ها مناجات شعبانیّه‌ی مولی الموحّدین حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است.

توضیحاتی در مورد قسمتی از مناجات شعبانیه

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مظهر العجائب هستند، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مظهر الغرائب است، زندگی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام سراسر کرامت و معجزه است، هم صبرِ ایشان معجزه است، هم حلمِ ایشان معجزه است، هم نمازهای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نمازهایی است که عالَم را به زانو در می‌آورد، هیچ کسی نمی‌تواند یک رکوع مانند رکوعِ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام داشته باشد، سحرهای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام اعجاز است، «هو البکاء فی المحراب لیلا»[۶].

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ‌ها مجاهدت‌ها و پیکارهایی داشتند که در تاریخ به ثبت رسانده است و همه‌ی آن‌ها اعجاز است، به جز رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم کسی به پای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در این زمینه‌ها نمی‌رسد.

Sadgihi-NamazJome13980130-Thaqalain_IR (2)

اما همانگونه که صبر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، حلمِ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، سیاستِ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، اخلاقِ علوی، حکومتِ علوی، دانشِ علوی اعجاز است و بی‌مثال است… خدای متعال هم خود «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ» است و هم قرآنِ صامت خدای متعال «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ» است و هم قرآن ناطقِ خدای متعال «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ» است، اما من با اطمینان عرض می‌کنم که مناجات شعبانیه‌ی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام کم از ذوالفقارِ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، از عمرو بن عبدود کشتنِ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که «ضَربَهُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَهِ الثّقلین»[۷]، این مناجات شعبانیه کم از رشادت‌ها و شجاعت‌های بی مثالِ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نیست.

من فقط برای اینکه اظهارِ ارادتی کرده باشم… «أُحِبُّ الصالِحینَ وَ لَستُ مِنهُم»… ما اهل الله را دوست داریم، ما به اهل الله عشق می‌ورزیم، خدای متعال حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را برای ما محبوب قرار داده است، ما کجا و محبّتِ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام کجا؟ نه لیاقتِ آن، نه شایستگیِ آن، نه ظرفیّتِ آن را در خود نمی‌بینم اما نعمت‌های خدای متعال ابتدایی است و یکی از آن اعظمِ نعمت‌های خدای متعال هم محبّت و عشق به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و ائمه‌ی معصومین علیهم السلام و خاصّه وجود مبارک حضرت مهدی ارواحنا فداه است که به استقبال ولادت حضرت مهدی ارواحنا فداه هم می‌رویم.

در این مناجات شعبانیه که هم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام این سفره را گسترده است و خود جلوه‌ی این مناجات بود و هم فرزندانِ معصومِ ایشان در گسترشِ این سفره و استفاده‌ی از این مائده‌ی الهی حضور داشته‌اند، همه‌ی ائمه!

این جمله «وَ أَنْرِ أَبْصَارَ قُلوبِنَا بِضِیاءِ نَظَرِها إِلَیْکَ حَتّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ القُلوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ العَظَمَهِ وَ تَصِیرَ أرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ»[۸]… عجب عباراتی! دهانِ ما، زبانِ ما الکن است از تبیین واقعیّت؛ وجود مبارک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در این عبارات محشر کرده‌اند.

«وَ أَنْرِ أَبْصَارَ قُلوبِنَا بِضِیاءِ نَظَرِها إِلَیْکَ» خدایا! دیده‌های دل‌های ما را نورانی بفرما؛

خیلی جای توجّه است، حیف است که ما از این چشمه‌ی جوشان، از این اکسیر اعظم بی‌بهره باشیم، همانگونه که سرِ ما چشم و دیده دارد سِرّ ما هم باید دیده‌ها داشته باشد…

با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را…

تماشای جمالِ حق، تماشای جلالِ حق، صفات جلیله و جمیله‌ی خدای متعال با یک چشم کافی نیست، انسان به عددِ جلوه‌های خدای متعال دیده می‌خواهد و دل این ظرفیّت را دارد، «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیَهٌ فَخَیْرُهَا أَوْعَاهَا»[۹]، هر دلی ظرفیّت بیشتری داشته باشد نزد خدای متعال محبوب‌تر است، دل‌های گسترده که به وسعتِ اسماء حسنی الهی زمینه‌ی گسترش دارند خدای متعال به آن‌ها دیده‌هایی به تناسب اسماء الهی عنایت می‌کند.

این نماز جمعه‌ی شما نور است، اما نوری است که گاهی برای خودِ ما حجاب می‌شود، ما متوجّهِ این نور می‌شویم و از منوّر الانوار غافل می‌شویم، توجّه به نماز می‌کنیم، نه توجّه به کسی که نماز را از ما خواسته است و نماز را وسیله‌ی انس قرار داده است! مثلِ اینکه یک شخص کریمی برای شما سفره‌ای گسترده است و شما را دعوت کرده است تا با او مأنوس باشید، تا او را ببینید، تا به او دل بدهید و از او دل بگیرید، اما وقتی به آنجا می‌روید         این پذیراییِ گرمِ میزبانِ کریم شما را از دیدنِ خودِ میزبان بازمی‌دارد، دیگر به خودِ میزبان توجّه نمی‌کنید، به این غذاها توجّه می‌کنید؛ این عبادت‌ها، این نماز جمعه‌ها، این نماز جماعت‌ها، این دعای کمیل‌ها، این دعای ندبه‌ها و این دعاهای روح‌انگیزی که از ائمه‌ی اطهار سلام الله علیهم أجمعین داریم سفره‌های پذیراییِ خدای متعال است، نماز شب چه سفره‌ایست، چه لذّتی دارد، نکند لذّتِ این‌ها ما را از خدای متعال بازدارد، اینطور نشود که به نماز توجّه کنیم ولی به خدایی که این سفره را برای ما پهن کرده است توجّه نکنیم، «وَ أَنْرِ أَبْصَارَ قُلوبِنَا بِضِیاءِ نَظَرِها إِلَیْکَ».

چشمِ دلِ انسان با چه چیزی نور می‌گیرد؟ با اینکه حجاب‌ها کنار برود و انسان جمالِ او را ببیند، انسان حقیقتِ او را ببیند، انسان صفاتِ او را ببیند، ذهن کافی نیست، لفظ کافی نیست، وجودِ انسان جلوه‌ی اوست، «نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِ»[۱۰] است، به اصل برگردیم، او را پیدا کنیم، او را بیابیم، جمالِ او را با چشمِ دل ببینیم، اگر اجازه داد ما به جمالِ او که یکی از آینه‌های جمالِ خدای متعال حضرت مهدی ارواحنا فداه است نگاه کنیم، آن وقت چشمِ دلِ ما آفتاب می‌شود، «وَ أَنْرِ أَبْصَارَ قُلوبِنَا بِضِیاءِ نَظَرِها إِلَیْکَ».

« أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * وَالْعَصْرِ ﴿١ إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿٢ إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣ »[۱۱].

خطبه‌ی دوم

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

 «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّم عَلَى نَبِیِّ الرَّحْمَهِ أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی سَیِّدِ الأَوصِیَاءِ أَمیرِ المُؤمِنینَ عَلِیِّ بْنِ أَبی‌طَالِبِ وَ عَلَی سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ فَاطِمَهَ الزَّهراءِ وَ عَلَی سِبْطَیِ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی أئِمَّهِ المُسلِمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزَّکیِّ العَسْکَریّ وَ الخَلَفِ الصَّالِحِ الْحُجَّهِ القَائِمِ خُلَفَائِکَ فِی أرضِکَ وَ أُمَنَائِکَ فِی بِلَادِکَ بِهِم نَتوَلَّی وَ مِنْ أَعْدَائِهِم نَتَبَرَّءُ إِلَی الله تَعَالی عَزَّ وَ جَلَّ».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ و نَفسی بِتَقْوَى اللَّهِ»[۱۲].

زبان نیک داشته باشیم

شما بندگان صالح خدای متعال، شما رهروانِ راهِ حق، راهِ دین، راهِ ولایت، راهِ نور، شما نمازگزارانِ عزیز و همه‌ی بندگان خدای متعال و نفسِ ضعیفِ خود را با همه‌ی وجودِ خود توصیه می‌کنم به پناهگاهِ تقوا پناه ببریم و از این کهف بیرون نیاییم که همه جا خطر است، همه جا طوفان است، و یک کشتی مایه‌ی نجات از طوفان‌هاست که باطنِ آن ائمه‌ی معصومین اهل بیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و ظاهرِ آن شرعِ انور است که سکّانِ این شرع تقواست، ترکِ گناه است، فرار از ظلم است، ظلم به بندگان خدای متعال، بد اخلاقی هم ظلم به خود است و هم ظلم به خانواده است، عجول بودن، بی‌ظرفیّت بودن، منتظرِ عکس العمل بودن، انفعالی زندگی کردن، برنامه نداشتن، استقامت نداشتن، بی‌صبری در برابرِ حوادث و مشکلات بی‌تقوایی است، تقوا مجموعه‌ی فضائلی است که زندگیِ دنیوی ما را و زندگی اخروی ما را تأمین می‌کند، لذا تعبیری که در قرآن کریم آمده است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ»[۱۳]، ای بندگان خدای متعال، ای کسانی که ایمان به خدای متعال آورده‌اید، در سنگرِ تقوا مستقرّ بشوید، «وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا»، مواظبِ زبانِ خودتان باشید.

چرا زبانی که می‌تواند دل‌ها را شکار کند… چرا انسان دل‌ها را از خود رمی بدهد؟ از محبّت، از عاطفه، از عشق چه ضرر دیده‌ایم که عناد و کینه و پرخاش و نیش زبان را بجای محبّت و عشق و عاطفه بکار می‌بریم؟

«وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا»، وقتی حرف می‌زنید… حرفِ محکمی که دل‌ها را محکم کند، جامعه را محکم کند، مدیریت‌ها را محکم کند، حرف‌های حساب نشده، حرف‌هایی که خدای متعال را ناراضی می‌کند، حضرت مهدی ارواحنا فداه را رنجیده می‌کند، چرا این حرف‌ها در زندگیِ ما باشد؟ «وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا»، نتیجه‌ی تقوا و مراقبت از زبان چه خواهد شد؟ «یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ»[۱۴]، خدای متعال رفتارِ شما را اصلاح می‌کند، خدای متعال زندگیِ شما را شاداب می‌کند، این تضمین‌هایی که خدای متعال هم در موردِ اصلاحِ رفتارِ ما، هم در موردِ برکتِ زندگیِ ما…

موضوع تشدید تحریم‌ها

«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ»[۱۵]، چرا نگران هستید که تحریم باشد و تشدید بشود؟ به جهنّم که تشدید بشود! مگر شما خدای متعال را ندارید؟ مگر روزیِ شما از خزائنِ الهی بر شما نازل نمی‌شود؟ مگر خدای متعال کم دارد؟ مگر قرآن نمی‌خوانیم که خدای متعال در سوره مبارکه منافقون همین جریانات را برای ما بازگو می‌کند که این‌ها گفتند «لَا تُنفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّىٰ یَنفَضُّوا»[۱۶]، گفتند انفاق نکنید، کمک نکنید، اطرافیانِ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را محاصره‌ی اقتصادی کنید تا این‌ها از هم بپاشند، اما خدای متعال چه می‌فرماید؟ «وَ لِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»!

Sadgihi-NamazJome13980130-Thaqalain_IR (3)

شما چه کسی هستید؟ ای بدبخت‌ها خودتان گرفتار هستید!

این فرانسه گرفتارِ چالش است، این آمریکا گرفتارِ چالش است، او تحریم کند شما از او خواهید ترسید اما اگر خدای متعال تحریم کند… یارب! نظرِ تو بر نگردد!

والله برگشتنِ روزگار سهل است، خدای متعال تحریمی را بعنوانِ تهدید… البته خدای متعال همه‌ی تهدیدهای خود را عمل نمی‌کند، وگرنه ما بیچاره می‌شدیم! خدای متعال تمامِ بشارت‌های خود را عملی می‌کند اما بنا ندارد کثیراً تهدیدهای خود را عملی کند.

خدای متعال فرمود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکًا وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَی»[۱۷] .

سیل و مسئله‌ی صبر

مسائلی که در اینجا جا دارد که آن‌ها را طرح کنیم، اولین مسئله که هنوز هم مبتلابه مردم و کشورِ ما هست مسئله‌ی سیل است.

هر که در این بزم مقرّب‌تر است              جامِ بلا بیشترش می‌دهند

«وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ»[۱۸]، خدای متعال امتحان می‌کند، خدای متعال می‌خواهد شما را برجسته کند، امتحان سخت است، هر چه سختی ریشه‌دارتر باشد معلوم می‌شود که خدای متعال می‌خواهد یک مقامِ بالاتری به ما بدهد.

ان شاء الله خدای متعال این سردار عزیز ما، افتخارِ مقاومتِ ما، سردار مقاومت، سردار سلیمانی را سلامت بدارد، ایشان می‌گفتند هر وقت فشارها تشدید می‌شود امیدِ ما به یک زایشِ جدید بیشتر می‌شود، فشار این‌ها را به ناله در می‌آورد اما نتیجه‌ی این فشار یک مولود جدید است.

خدای متعال می‌خواهد شما را در این فشارهای بین المللی، فشارهای طبیعی، فراز و نشیب‌های امتحانی برجسته کند، «لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلً»[۱۹]، اگر این امتحان نبود، این صبوری، این نجابت، این دست پاچه نشدن در مشکلات، همراهی کردن، آنچه که برای ملّتِ ما در این حوادث پیش می‌آید کارنامه‌ی درخشانی در طول انقلاب است، این ددمنشیِ شاه و ساواکِ شاه، این ددمنشیِ امریکا و مستکبرینِ عالَم هم قبل از انقلاب، هم هنگام انقلاب، هم در جنگ تحمیلی… شما یک روز نبوده است که جبهه‌ای نباشید، و هنوز خونِ کفنِ گلگون‌کفنانِ ما خشک نشده بود، خدای متعال جبهه‌ی دفاع از حرم را پیش آورد تا به دنیا برساند که انقلاب زنده است، انقلاب پویاست، انقلاب پاینده است، انقلاب بالنده است، مردمِ ما انقلاب را باور کرده‌اند، این انقلاب جزوِ هویّتِ اجتماعیِ مردمِ ما شده است، لذا اگر این جبهه در خارج از مرزهای ما هم باشد ما انقلابی هستیم، ما می‌توانیم، ما توانستیم با کمکِ خودمان دو کشور را بیمه کنیم و اقتدارِ امریکا را زیر سوال ببریم و نفوذِ امریکا را لگدمال کنیم و از این به بعد هم این کار را خواهیم کرد.

این سیل… بارشِ رحمتِ خدای متعال باران است، «مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ»[۲۰]، یکی از نتایج استغفار وفورِ باران است، «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً * وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً»[۲۱]، خدای متعال هم به وفور باران بر شما می‌باراند و هم مالِ مفید به شما می‌دهد.

مالِ ربوی، مالِ رانتی، مالِ حرام، مالِ مردم خوری، بیت المال خوری مددی برای مملکتِ ما نخواهد بود، تولیدِ ما را از بین خواهد برد، اما مالِ حلال، تولیدِ درست، بانک‌های بی‌ربا، داد و ستدهای بدون ظلم و کلک و تقلّب، بازارِ بدونِ احتکار، بازارِ بدون گران فروشی، چرا حلالِ خدای متعال را با حرامِ خودمان کنار می‌زنیم و خودمان را از رزقِ حلال محروم می‌کنیم؟ «وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ»، اگر شما اهلِ استغفار باشید فرزندانِ شما وبالِ شما نمی‌شوند، فرزندانِ شما مایه‌ی خونِ جگرِ شما نمی‌شوند، فرزندانِ شما عصای پیریِ شما می‌شوند، چراغِ زندگیِ شما می‌شوند، چرا ما نسخه‌ی خدای متعال را باور نمی‌کنیم؟ «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَ لَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»[۲۲].

باران رحمتِ الهی است، نتیجه‌ی استغفارِ مستغفرین بالاسحار است، اما از عوارضِ هر رحمتی یک امتحان است، وقتی ما به شما نعمت می‌دهیم از شما مسئولیّت می‌خواهیم، این سیل برای بخشی از بندگان خدای متعال در استان‌های مختلف مشکلات فراهم کرد، تعدادی جان باختند، خانواده‌هایی داغدار شدند، عدّه‌ای دارای تمکّن بودند و در عرض یک شب همه چیزِ خود را از دست دادند، چه امتحانِ بزرگی که اگر صابر باشند خدای متعال بر این‌ها صلوات می‌فرستد، «أُولَٰئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ»[۲۳]، سنگرنشینِ صبر و مقاومت باشید تا مشمولِ صلواتِ الهی باشید.

اما برای مردمِ ما تداعیِ جبهه کرد و برای مرتبه‌ی دیگر خارِ چشمِ دشمنانی شد که در این شرایط حساس هم… نه تنها در برجام رسوا شدند، همیشه این‌هایی که خوش باور هستند، دل به غرب باخته‌اند و فکر می‌کنند ارتباط با غرب برای آن‌ها مشکلی را حل خواهد کرد، والله اعتماد به این‌ها و باورِ فریب‌های این‌ها هم دولت را گرفتار معزلات می‌کند و هم برای ملّت و کشورِ ما خیری ندارد، نباید به این‌ها اعتماد کرد، در سخت‌ترین شرایط این‌ها مانع شدند که کمک‌هایی از مؤمنینِ خارج کشور به اینجا بیاید، و این تکیه‌ی به داخل، اینکه حضرت آقا در بیانیّه‌ی گام دوم انقلاب به جوان‌ها تکیه کردند و همیشه اصرار دارم که همه باور کنند انقلابِ ما مرگ ندارد، انقلابِ ما می‌رود که ان شاء الله تعالی امام زمان ارواحنا فداه را در آغوش بگیرد، این انقلاب مقدّمه است، این انقلاب آغازِ یک انقلابِ جهانی است، انقلابِ ما انقلابِ ایرانی نیست، و نشانه‌ی آن آمادگیِ مردمِ ما برای حضور در جبهه‌های مختلف از جمله در این سیل است.

حضورِ جوان‌های ما، حضورِ طلبه‌های ما، حضورِ دانشگاهی‌های ما، حضورِ بسیجِ ما، حضورِ سپاهِ ما، حضورِ نیروهای مسلّحِ ما، هر کجا همه بودند «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَه»[۲۴]، دستِ خدای متعال و قدرتِ خدای متعال را در آنجا دیدیم، هر کجا واگذار به دولت شد…

در موضوع اقتصاد هم دولت باید در اینجا عبرت بگیرد، وقتی می‌تواند اقتصادِ کشور را حل کند که کار را به جوان‌ها بسپارد، این شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کنند، مدیریت طوری باشد که همه بپا خیزند، جنگ است، جنگ! جنگ مشکلات دارد، ببینید در دفاع مقدّس این مدیریت صحیح ولایت فقیه جنگ را با چه برکاتی مواجه ساخت، امروز جوان‌های ما پهباد می‌سازند، امروز موشک‌های ما بازدارنده است، نه در منطقه، در کلّ جهان بازدارنده است، انواع سلاح‌های دفاعی…

این حاصلِ تصویرِ جبهه‌ای است که پرچمدار انقلاب را نماینده‌ی امام زمان ارواحنا فداه می‌داند، نماینده‌ی خدای متعال می‌داند و نتیجه می‌گیرد.

امروز هم فرمانِ رهبری، حضورِ بسیج و سپاه و نیروهای مسلّح قبل از امدادگرانِ بحرانِ کشور بود، این حکومتِ ولایی که در حکومتِ امام زمان ارواحنا فداه به اوجِ خود خواهد رسید، این را در موضوع سیل دیدیم، در دفاع از حرم دیدیم، در جبهه دیدیم، اگر در اقتصاد هم این را ببینیم راهِ برون رفت از این مشکلات خواهد بود.

من هم به سیل زده‌ها تسلیت عرض می‌کنم، هم برای ما فرصتی است، هم برای ما عبرتی است.

کشورِ ما حوادثی را دیده است، حوادثِ سنگینی که هر کشوری به جز کشور امام زمان ارواحنا فداه با این حوادث مواجه می‌شد از بین رفته بود، ولی کشورِ ما در پناهِ امام زمان ارواحنا فداه است، در کشتی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است، امامِ مؤمنِ ما، اعتقاداتِ ایشان، توسّلاتِ ایشان، دعای ایشان، انفاقِ ایشان، احسانِ ایشان، کمکِ ایشان، «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم»[۲۵] است، لذا در مسئله‌ی کمک به سیل‌زده‌ها که رئیس محترم کمیته امتداد…

مسائلی در باب مدیریت بحران

ما سفری به مناطق زلزله‌زده‌ی کرمانشاه داشتیم، حضور کمیته امتداد در آنجا الحق و الانصاف مَثَل‌زدنی بود، وعده‌هایی که داده بود عملی شده بود، و قبل از خطبه‌ها هم مسئله را در بُعدِ نیازهایی که سیل‌زده‌ها دارند به وجه احسنی بیان کردند، هم علوفه‌ی حیواناتی که از سیل نجات یافتند، هم این‌هایی که زندگی‌شان را در آنجا گذاشته‌اند و به محل‌های دیگر انتقال پیدا کردند، مسئله‌ی شیر برای خردسالان مهم است، مسئله‌ی پوشک برای خردسالان مهم است، در این جهت کار را تمام شده تلقّی نکنید، تازه این مرحله یک تسکینی است، بعد از آن باید هم اموری که باعث شد کشورِ ما در این بارش رحمت الهی با مصائبی مواجه بشود… هم در رفعِ این‌ها باید در مسئله‌ی جنگل‌ها، مراتع، آبخیزداری، ریل‌ها… در شرایطی که جادّه‌های ما را آب می‌برد باید توسعه‌ی ریل‌ها مانع بشود، باید سدهای خود را هم تحکیم کنیم، هم باید توسعه بدهیم، آنچه که لازمه‌ی مدیریتِ صحیحِ انقلابی و جهادی است… ما که راحت نمی‌رویم خدای متعال ما را با بلا بیدار می‌کند، «فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا»[۲۶]، لذا ملّتی که مثلِ جبهه… و واقعاً هم جبهه بود، در یک جبهه‌ی معنویّت ارتقاء درجه پیدا کردید، أحسَنُ عَمَلاً شدید، این جوان‌های عاشقِ ما که بنده خودم با جوان‌هایی مواجه بودم که برای رفتن به دفاع از حرم منّت می‌کشیدند و می‌گفتند شما واسطه بشوید، و امروز در این صحنه دفاع از حریمِ حرمِ مردم خودشان کردند، عاشقانه رفتند، و قشرهای مختلف… حدود شش هزار طلبه‌ی ما در این صحنه‌ها حضور مجاهدانه و عاشقانه و بی‌توقّع داشتند، بسیجِ ما، سپاهِ ما خوش درخشیدند، نیروهای مسلّحِ ما خوش درخشیدند، نهادهای انقلابیِ ما، ستادِ امام، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد در کنار دولت قرار گرفتند و زودتر از آن‌ها و بیشتر از آن‌ها… چون کارِ این‌ها کارِ اداری نبود، کارِ ایمانی بود، کارِ جهادی بود، کارِ رزمندگی بود، و این‌ها نشان می‌دهد که این ملّت شایسته‌ی هر نوع عنایتِ خدای متعال هستند که ان شاء الله بالاترین عنایت آمدنِ آقای ما امام زمان ما سلام الله علیه است.

هتک حرمت به سپاه پاسداران توسط رئیس جمهور امریکا

من در مورد سپاه پاسداران چون خطبای عزیز در هفته‌های گذشته سخن گفتند… این حماقت، این بی‌شرمی، این بی‌دینی، این شرارتِ مستکبرینِ امریکایی کار را به اینجا رسانده است، اما اروپایی‌ها دستِ کمی هم از امریکایی‌ها ندارند، این‌ها در روز سختی ما را تنها می‌گذارند و می‌خواهند ما را ضایع کنند، حواسِ ما جمع بشود، توکّل به خدای متعال، توسّل به امام زمان ارواحنا فداه، تکیه به نیروهای داخلی، سرسپردن به ولایت و با همه‌ی وجود فرمان‌های ولی را شنیدن و اجرایی کردن راهِ خروج از همه‌ی بُن‌بست‌ها و راهِ هموار کردنِ ظهور حضرت حجّت روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه است.

اما خدای متعال در روایت دارد «إن الله لیؤید هذا الدین بالرجل الفاجر»، آن‌ها خواستند به سپاه ضربه بزنند ولی دیدید که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا»[۲۷].

Sadgihi-NamazJome13980130-Thaqalain_IR (6)


پی نوشت:

[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] سوره مبارکه آل عمران، آیه ۲۰۰

[۳] الکافی (ط – الإسلامیه)، جلد‏ ۳، صفحه ۴۲۲

[۴] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، جلد ۲، صفحه ۶۱

[۵] سوره مبارکه هود، آیه ۶ (وَ مَا مِن دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا ۚ کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ)

[۶] غدیریه ألناشی الصغیر و ما یتبعها

[۷] بحارالانوار، جلد ۲۰، صفحه ۲۱۶

[۸] مناجات شعبانیه

[۹] حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه

[۱۰] سوره مبارکه ص، آیه ۷۲ (فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ)

[۱۱] سوره‌ی مبارکه‌ی توحید

[۱۲] الکافی (ط – الإسلامیه)، جلد‏ ۳، صفحه ۴۲۲

[۱۳] سوره مبارکه احزاب، آیه ۷۰ (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا)

[۱۴] سوره مبارکه احزاب، آیه ۷۱ (یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا)

[۱۵] سوره مبارکه اعراف، آیه ۹۶ (وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَلَٰکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ)

[۱۶] سوره مبارکه منافقون، آیه ۷ (هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لَا تُنفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّىٰ یَنفَضُّوا ۗ وَ لِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَفْقَهُونَ)

[۱۷] سوره مبارکه طه، آیه ۲۰

[۱۸] سوره مبارکه بقره، آیه ۱۵۵ (وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ ۗ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ)

[۱۹] سوره مبارکه ملک، آیه ۲ (الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیَاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ)

[۲۰] سوره مبارکه نساء، آیه ۷۹ (مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَ مَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَهٍ فَمِن نَّفْسِکَ ۚ وَ أَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا ۚ وَ کَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا)

[۲۱] سوره مبارکه نوح، آیات ۱۰ و ۱۱ و ۱۲

[۲۲] سوره مبارکه اسراء، آیه ۸۲

[۲۳] سوره مبارکه بقره، آیه ۱۵۷ (أُولَٰئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ)

[۲۴] نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷

[۲۵] سوره مبارکه محمد، آیه ۷ (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ)

[۲۶] سوره مبارکه انعام، آیه ۴۳ (فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَٰکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ)

[۲۷] سوره مبارکه نصر