ابن تیمیه کیست؟

ابوعباس تقی‌الدین احمد بن عبدالسلام بن عبدالله ابن تیمیه الحرانی معروف به ابن تیمیه، فقیه و متکلم دوره حمله مغول بود. او در سال ۶۶۱ هـ .ق و ۱۲۶۳ میلادی در حران از شهرهای ترکیه کنونی بدنیا آمد و در سال ۷۲۸ هـ .ق و ۱۳۲۸ میلادی در سن ۶۵ سالگی، در زندان قلعه در شهر دمشق وفات یافت. وی از علمای مسلمان حنبلی مذهب بود که خیلی زود در فقه حنبلی به مقام اجتهاد رسید. ابن تیمیه در نزد اهل سنت و خصوصاً وهابیت مقام و شأن بسیار والایی دارد و از شخصیت های کلیدی و برجسته به شمار می آید. بطوریکه به او لقب شیخ الاسلام داده اند! و حتی گاهی بر سر نامش، لفظ امام به کار می برند! ابن تیمیه تالیفات زیادى را در عقاید و فقه از خود به جاى گذاشت وسالها پس از مرگش، او را پیشواى فرقه وهابیت دانسته‏اند، چرا که آنها عقاید وافکار او را احیا و رواج دادند. البته ناگفته نماند که بسیاری از علما، مخالف افکار وی بوده و هستند و حتی کتاب هایی را در نقد تفکراتش نگاشته اند. ابن تیمیه، مذهب شیعه را به شدت مورد هجمه قرار داد. نگرش وهابیت معاصر مبنی بر قتل عام مسلمانان نتیجۀ تفکری است که وی پایه گذاری کرد.

حال با مقدمه فوق، مطالب زیر را با دقت بخوانید:

ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه گفته است:

کان الذی قتل عمر کافرا یبغض دین الإسلام ویبغض الرسول و أمته فقتله بغضا للرسول ودینه و أمته و الذی قتل علیا کان یصلى ویصوم ویقرأ القران وقتله معتقدا أن الله ورسوله یحب قتل على.

یعنی: کسی که عمر بن الخطاب را کشت، کافر و از دین اسلام متنفر بود و نسبت به رسول الله (صلّی الله علیه و آله) و امتش ابراز دشمنی می کرد! پس (عمر بن الخطاب) را به خاطر دشمنی با پیامبر و امتش کشت. و کسی که علی بن ابی طالب را به قتل رساند، اهل نماز و روزه و قرائت قرآن بود؛ و علی بن ابی طالب را به قتل رساند زیرا که خدا و رسولش ، محب و دوستدار قتل علی بودند! (۱)

این ابن تیمیه که شیخ الاسلامش می خوانند با چه صراحتی حقد و دشمنی خودش را نسبت به امیرالمؤمنین (علیه السلام) آشکارا نمایان می کند. وقتی به ابولولوء قاتل عمر بن الخطاب می رسد، او را کافر و خارج از دین و مبغض رسول الله می شمارد. ولی وقتی با ابن ملجم (علیه العنه) مواجه می شود! او را از اهل نماز و روزه و تقوا به حساب می آورد و با جرئت می گوید: علی را کشت زیرا که خداوند و رسولش، محب قتل علی بن ابی طالب بودند!!

 

 

سؤالی از جماعت اهل سنت!!

ابن تیمه که این همه دشمنی و عداوت نسبت به حضرت علی (علیه السلام) داشت را باز هم شیخ الاسلام می نامید؟ آیا باز هم عالمش می دانید؟ عادلش می خوانید؟ باز هم به او امام می گویید؟

شما را چه شده است وقتی که ابن تیمیه، طبق کلام امیرالمؤمین علی (علیه السلام) ، منافق باشد؟!

زیرا در صحیح مسلم و صحاح سته آمده است:

قَالَ عَلِیٌّ : وَالَّذِی فَلَقَ الْحَبَّهَ وَبَرَأَ النَّسَمَهَ إِنَّهُ لَعَهْدُ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَیَّ أَنْ لَا یُحِبَّنِی إِلَّا مُؤْمِنٌ وَلَا یُبْغِضَنِی إِلَّا مُنَافِقٌ.

یعنی: حضرت علی (ع) فرمود: سوگند به آنکه دانه را شکافته و جانداران را آفریده، سخنی است که پیامبر امی (ص) آن را برایم تضمین کرد (و آن این است) : کسی مرا دوست ندارد الا آنکه او مؤمن و هیچ کسی نسبت به من بغض و عداوت ندارد الا اینکه او منافق باشد. (۲)

و از طرفی هم، خداوند، منافقین را لعن کرده و آنان را در صنف کفار قرار می دهد!

وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْکُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا ۚ هِیَ حَسْبُهُمْ ۚ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِیمٌ.

یعنی: خدا آتش دوزخ را به مردان و زنان منافق و کافران وعده داده، در آن جاودانه خواهند ماند، همان برای آنان بس است و خدا لعنتشان کرده و برای آنان عذابی پایدار است. (۳)

قضاوت با شما خوانندگان

 

 

منبع:پرسمان


پی نوشت ها:

(۱) – منهاج السنه ، أحمد بن عبد الحلیم بن تیمیه الحرانی، ج ۷، ص ۱۵۳، الناشر : مؤسسه قرطبه ــ مصر، الطبعه الأولى ، ۱۴۰۶ هـ ، تحقیق : د. محمد رشاد سالم.

(۲) – کتاب الجامع الصحیح المسمى صحیح مسلم، أبو الحسین مسلم بن الحجاج بن مسلم القشیری النیسابوری، ج ۱، کتاب الایمان، ب ۳۵، ص ۶۰، الناشر : دار الجیل بیروت + دار الأفاق الجدیده ـ بیروت .

(۳) – سوره توبه، آیه ۶۸.