در برخی از منابع اهل سنّت آمده است که پیامبراکرم(ص) در طول حرکت به سمت تبوک برای جنگ با رومیان به ابوبکر فرمان داد که نماز را برای عده ای از اصحاب اقامه کند که این یک فضیلت برای ابوبکر به حساب می آمد. در این نوشتار به شرح و نقد این نقل می پردازیم.
در منابع اهل سنّت آمده است:
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به ابوبکر فرمان داد که نماز را برای آن دسته از مسلمانان که پیش رفته بودند(در سپاه عسرت)، اقامه کند.[۱]
در پاسخ می گوییم:
پس از فتح مکّه، گروه متخصصان فضیلتسازی احساس کردند وقت آن رسیده که فضایل و مناقبی برای رقبای علی بن ابیطالب (علیه السّلام) دست و پا کنند و نشانههای افتخاری را به گردنشان بیاویزند. از اینرو فضایلی برای آنان مطرح شد که اثری از آن، پیش از تبوک سراغ نداریم.
وقتی رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، علی (علیه السّلام) را در مدینه جانشین خود کرد و اعلام فرمود که منزلت علی (علیه السّلام) نسبت به او همانند منزلت هارون به موسی است؛ میباید ابوبکر را نیز فضیلتی در این سطح و حتّی بالاتر باشد. بنابراین طبیعی بود که ادعا کنند: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، ابوبکر را در نماز جانشین خود کرد تا وی نیز بهرهای از خلافت و استخلاف داشته باشد. اعطای این نشان به علی (علیه السّلام)، کار را بس خطیر و در نهایت حساسیت قرار داد، اما ادعای استخلاف ابوبکر در نماز، نه ارزشی دارد و نه شایسته بیان باشد.
این موضوع دلالت ندارد که فرد جانشین در نماز را، فضایلی باشد. یعنی نه بر علم ابوبکر دلالت دارد و نه بر حسن اخلاق وی و نه بر زهد و تقوایش و نه بر هر گونه خصلت و صفت دیگر، جز صفت عدالت که فقط شیعه به عدالت امام جماعت عقیده دارد. اهل سنّت این شرط را منکرند و از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) روایت میکنند و بر همین مبنا فتوا میدهند که فرمود: «پشت سر هر نیکوکار و بدکاری نماز بخوانید.»[۲]
حال که امامت نماز از نظر اهل سنّت، حتّی عدالت را اثبات نمیکند، آیا میتواند اثبات کنندهی امامت عظما باشد که به همه این صفات مذکور و دیگر صفاتی محتاج است که مجال بیان همه را نداریم و میبایست در بالاترین سطوح و برترین حالات در امام موجود باشد و تجلی کند.
امامت متضمن منصب قضاوت و فرماندهی کل سپاه و … است. امام حاکم، مدبّر، معلّم و … است. هر یک از این مناصب، محتاج صفات و مزایای مناسب خود است.
به عنوان مثال، فرماندهی سپاه به صفاتی چون شجاعت و تخصص در امور نظامی و جنگی محتاج است.
حال که امامت نماز هیچ یک از صفات مطلوب را اثبات نمیکند، آیا امام جماعت را از سایر افراد متمایز میسازد؟!
منبع: اقتباسی از ترجمه کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم صلى الله علیه وآله، ج۱۰
[۱]ـ ر. ک: التنبیه و الاشراف، ۲۳۶؛ مکاتیب الرسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، ۲/۴۱۴؛ تاریخ یعقوبی، ۲/۶۸٫
[۲]ـ جامع الخلاف و الوفاق، ۸۴؛ فتح العزیز، ۴/۳۳۱؛ المجموع، نووی، ۵/۲۶۸؛ مغنی المحتاج، ۳/۷۵؛ المبسوط، سرخسی، ۱/۴۰؛ تحفه الفقهاء، ۱/۲۲۹؛ بدائع الصنائع، ۱/۱۵۶؛ الجوهر النقی، ۴/۱۹؛ البحر الرائق، ۱/۶۱۰؛ تلخیص الحبیر، ۴/۳۳۱؛ نیل الوطار، ۱/۴۲۹؛ شرح اصول الکافی، ۵/۲۵۴؛ المسترشد؛ الافصاح، ۲۰۲؛ المسائل العکبریه، ۵۴؛ الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف، ۲۳۲؛ عوالی اللآلی، ۱/۳۷؛ السنن الکبری، بیهقی، ۴/۱۹؛ عمده القاری، ۱۱/۴۸؛ تأویل مختلف الحدیث، ۱۴۵؛ سنن الدارقطنی، ۲/۴۴؛ تنقیح التحقیق فی احادیث التعلیق، ۱/۲۵۶ـ ۲۵۷؛ نصب الرأیه، ۲/۳۳ـ ۳۴؛ الداریه فی تخریج احادیث الهدایه، ۱/۱۶۸؛ الجامع الصغیر، ۲/۹۷؛ کنز العمّال، ۶/۵۴؛ کشف الخفاء، ۲/۲۹ـ۳۲؛ شرح السیر الکبیر، ۱/۱۵۶٫
پاسخ دهید