پیش از پاسخ به سوال شما ابتدا باید توجه داشته باشید که نظر مقام معظم رهبری و برخی از مراجع تقلید این است که بی احترامی و لعن بزرگان اهل سنت جایز نیست، بدین جهت هیچ کس حق ندارد که به آنان بی احترامی کند اما بحثهای اعتقادی و تاریخی از این مسئله جدا است و کتمان حقیقت و بازگو نکردن وقایع از جرمهای نابخشودنی و خیانت به آیندگان است،.
بدین لحاظ باید گفت: از نظر علمای شیعه ، این چهار نفر صرفاً عالمانی سنّی بوده اند مثل دیگر علمای اهل سنّت. هیچ خصوصیّت ویژه مثل افضل مردم بودن یا اعلم مردم بودن یا معصوم بودن در آنها نیست که آنها را بی چون و چرا مورد اتّباع قرار دهد. البته خود این چهار نفر نیز اختلافات فراوانی با یکدیگر دارند تا آنجا که در مواردی دقیقاً در مقابل هم قرار می گیرند و در گذشته حتّی پیروان اینها همدیگر را تکفیر هم می کردند ؛ مثلاً در جریان حدوث و قدم قرآن برخی از اینها قائل به حدوث قرآن بودند و برخی دیگر قائل به قدیم بودن قرآن. لذا بر سر این مساله حتّی خون همدیگر را نیز مباح می دانستند.
از نظر علمای شیعه هر مذهب فقهی جز مذهب فقهی اهل البیت (ع) باطل است ؛ چرا که طبق حدیث ثقلین و حدیث سفینه رسول خدا(ص) ما را فرموده که تنها تابع قرآن و اهل بیتش باشیم. نیز قرآن کریم در آیه ی « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقین‏ ــــ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از(مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید»(التوبه:۱۱۹) ، ما را امر نموده که تنها از صادقین تبعیّت کنیم ؛ و صادقین کسانی هستند که هر چه بگویند عین واقع است. و شکّ نیست که هیچکدام این چهار نفر این گونه نیستند. چون تنها معصوم است که به معنی مطلق کلمه صادق است ؛ و غیر معصوم نمی تواند مدّعی صدق تمام عیار باشد.و شکّ نیست که این آیه صدق تمام عیار را می گوید ؛ چون اگر بنا شود ما از هر صادق معمولی تبعیّت کنیم ، آنگاه تبعیّت بسیاری از انسانها لازم می آید ، حتّی تبعیّت از کافر راستگو هم واجب می شود.

 

 

منبع:پرسمان