سوال : آیا حضرت آدم علیه السّلام دارای دین و شریعت بود ؟


خیر ، دین و شریعت از زمان حضرت نوح علیه السّلام شروع شده است ، چنانکه آیه شریفه زیر بیانگر آن است . خداوند سبحان می فرماید : شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا ، والذی او حینا الیک ، و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی . (شوری : ۱۳) .
خداوند ، تمام ادیان و شریعتها را که به حضرت نوح سفارش ، و به شما (پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم ) وحی ، و به حضرت ابراهیم ، موسی و عیسی سفارش نموده ، همگی را برای شما (پیروان دین اسلام ) تشریع نموده است .
زیرا آیه در مقام امتنان به این امت است و بیانگر آن است که شریعت محمدیه صلی اللّه علیه و آله و سلم جامع تمام شرایع گذشته است ، و اینکه شرایع الهی که توسط وحی به مردم رسید . عبارت است از شریعت حضرت نوح ، حضرت ابراهیم ، حضرت موسی ، حضرت عیسی علیهم السلام و حضرت محمد است . و از شریعت دیگری هم می بود ذکر می شد تا جامعیت این دین نسبت به آن نیز ثابت شود؛ و لازمه این معنی آن است که پیش از شریعت حضرت نوح علیه السّلام هیچ شریعتی (به معنی قوانین حاکم بر جامعه انسانی که رافع اختلافات امور اجتماعی آنها باشد) نبوده است ؛ زیرا اولین شریعت در این آیه شریفه (ما وصی به نوحا) است که مقصود از آن همان شریعت حضرت نوح می باشد .

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد