با توجه به دلایل متعددی که در رابطه با تولد آن حضرت داریم قطعاً وجود امام زمان-علیه السلام- وجودی جسمانی است نه نورانی، که با توجه به دلایل متقن اثبات کننده تولد حضرت جای تردیدی در این امر نیست و اگر کسی به دلیل بعید دانستن عمر طولانی حضرت، به سراغ این گونه نظرات می رود، در واقع به قدرت الهی ایمان نیاورده است.

 

اخبار متعدد و متواتری درباره تولد و زیارت حضرت وجود دارد که سبب شده حتی بسیاری از عالمان اهل سنت نیز معتقد به متولد شدن مهدی موعود باشند. و این اخبار و ادله در جای خود بیان شده است. همچنین مطالبی که درباره ظهور حضرت بیان شده، همه دلالت کننده بر وجودی جسمانی است که در ذیل به چند مورد آن ها اشاره می کنیم:

۱ـ در بعضی از روایات از خصوصیات ظاهری و جسمانی امام سخن به میان آمده است. عمران پسر حصین می گوید: به رسول خدا عرض کردم: این مرد(مهدی) را برایم توصیف کن. حضرت فرمود: “او از فرزندان من است؛ اندامش چونان مردان بنی اسرائیل سخت و ستبر است. به هنگام سختی ها و گرفتاری امت من قیام می کند. رنگ چهره اش به عرب شباهت دارد. قیافه اش چون مرد چهل ساله می نماید و صورتش چون پاره ماه می درخشد”.[۱] از امام رضا(ع) سؤال می شود: وضعیت جسمانی(مهدی) چگونه است، امام می فرماید: “سن او زیاد است؛ ولی از نظر چهره جوان است”.[۲]

 

 

۲ـ در برخی از روایات آمده است که امام زمان(ع) از مکه ظهور می کند. ظهور از مکان معیّن بیانگر ظهور جسمانی حضرت است. امام باقر(ع) فرمود: “حضرت مهدی(عج) در مکه به هنگام نماز عشا ظهور می کند؛ در حالی که پرچم و پیراهن و شمشیر پیامبر را همراه دارد…”.[۳]

۳ـ از برخی روایات استفاده می شود که بعد از ظهور حضرت، یاران دور او جمع شده و با او بیعت می کنند و سپس افراد دیگر امده، با امام بیعت کرده و اعلام وفاداری می کنند که حضرت را همراهی نمایند.[۴]

 

 

۴ـ دسته دیگر از روایات دلالت می کنند که حضرت حکومت تشکیل می دهد. در سایه آن جامعه آرمانی تشکیل داده و با مخالفان خویش مبارزه می نماید[۵] و حکومت تشکیل می دهد. در این حکومت، امنیت و عدالت برقرار شده و انسان ها از نظر رشد فکری و علمی به اوج خود می رسند.[۶] افزون بر آن عمران و آبادانی همه عالم را فرا می گیرد.[۷] طبیعی است تشکیل چنین جامعه ای با توجه به ظهور ظاهری امام زمان امتیاز محسوب می شود.

۵ـ قیام امام زمان(عج) و بهره گیری حضرت از سلاح های همسو با شرایط زمان و برخورد و جنگ امام با مخالفان و دشمنان دین،[۸] دلیل قوی بر ظهور جسمانی امام زمان(عج) است؛ زیرا این گونه فعالیت ها در حکومت های ظاهری وجود دارد.

۶ـ شیعیان باور دارند که بعد از ظهور امام زمان(عج) عده ای از مؤمنان و رهبران الهی رجعت می کنند.[۹] رجعت آنان تنها با فلسفه وجودی تشکیل حکومت ظاهری قابل توجیه است. دلائل و شواهد بالا و دلایل دیگر که در این خصوص وجود دارد، بیانگر آن است که حکومت امام کاملاً ظاهری و علنی است.

 

 

منبع:پرسمان


[۱]. اجتجاج طبرسی، ص ۲۸۹.
[۲].
اعلام الوری، ص ۴۳۲.
[۳].
ابن طاووس، ملاحم، ص ۶۴.
[۴].
مهدی موعود، ص ۱۰۹۸.
[۵].
نجم الدین طبسی، چشم اندازی به حکومت مهدی، ص ۱۶۶.
[۶].
بحارالانوار، ج ۱، ص ۶۱.
[۷].
همان، ج ۵۲، ص ۳۰۹؛ محمد حکیمی، عصر زندگی، ص ۱۱۹.
[۸].
غیبت نعمانی، ص ۲۲۹.
[۹].
مهدی موعود، ص ۱۱۸۶.