برخی مدعی اند که آیاتی نظیر آیه ۶۸ سوره مبارکه یاسین با مسأله طول عمر امام زمان عجاللهفرجه سازگاری ندارد. چراکه خداوند متعال در این آیه بیان می کند: (هرکه را عمر طولانی دهیم، خلقت او را دگرگون سازیم). و این بدان معناست که هر انسان سال خورده ای از نیروها و قوایش کاسته می شود. حال که قاعده این دنیا چنین است، بنابرین مسلماً وجود منور امام زمان عجاللهتعالی نیز نباید از این مسأله راه گریزی داشته باشند. این شبهه مسلما افراد را به شک و تردید در وجود امام زمان می اندازد. در این نوشتار سعی شده است که با این اراجیف مقابله شود.
«و من نعمره ننکسه فی الخلق افلا یعقلون[۱]»
آیه مزبور در حقیقت یک ناموس طبیعی و قانون الهی را توضیح میدهد. یعنی انسان ها مطابق یک سیر طبیعی، پس از آنکه به سر حدّ تکامل جسمی رسیدند، تدریجاً نیروهای خود را یکی پس از دیگری از دست داده و به ضعف و ناتوانی روز اول بازگشت میکنند. این «منحنی» ضعف و قدرت یک قانون عمومی برای تمام موجودات زنده است و همگی روی سیر طبیعی و معمولی این سرنوشت را خواهند داشت.
ولی در موضوع طول عمر امام زمان«علیه السلام» با اینکه یک سلسله مطالعات علوم طبیعی چنین طول عمری را طبق موازین علمی امری کاملاً ممکن معرّفی میکند، در عین حال باید اعتراف کرد که این طول عمر فعلاً جنبه استثنائی دارد، به عبارت دیگر، عمر هزار ساله و بیشتر برای انسان مطابق اصول علمی امروز به هیچ وجه محال نیست، به دلیل اینکه دانشمندان علوم طبیعی برای طولانی ساختن عمر انسان همواره مشغول مطالعاتی هستند و به ما نوید میدهند که روزی موفق شوند از طرق علمی، حداکثر طول عمر انسان را به مراتب افزایش دهند. این خود نشانه امکان و معقول بودن چنین طول عمری است.
ولی نمیتوان انکار کرد که فعلاً چنین طول عمری جنبه استثنائی دارد و هنوز انسان از طرق معمولی موفق به آن نشده است. بنابراین خداوند برای اصلاح جامعه بشریّت یکی از بندگان برگزیده خود را طول عمر فوقالعادهای داده که در موقع معیّنی قیام کند و جهانی را مملو از عدالت گرداند و خداوند متعال به خاطر این مصلحت مهم یکی از سنّتهای طبیعی و مادی را تغییر داده است که عبارت است از پیر نشدن اجزای بدن و عمر طولانی پیدا یکی از بندگان وی. همان طور که طبق مصلحتی آتش را بر ابراهیم سرد و گلستان کرد و یا شتری را از دل کوه خلق کرد. و پر واضح است که آیه مزبور، نظر به افراد معمولی و عادّی را دارد و شامل حال چنین فردی نخواهد شد؛ زیرا وضع او، یک وضع فوقالعاده است و از جریان های معمولی بر کنار میباشد.
خلاصه همان خدائی که برخلاف وضع عادّی چنین عمر طولانی را به آن حضرت داده و به صورت فوقالعاده او را زنده نگاه داشته، از عوارض طول عمر که ضعف و ناتوانی و بازگشت به قهقرا است نیز حفظ مینماید و این مطلب با آیه مزبور که نظر با فرد عادّی و معمولی دارد هیچ گونه منافاتی نخواهد داشت[۲].
[۱] سوره یس، آیه ۶۸
[۲] مأخذ: کتاب پرسشها و پاسخهای مذهبی، ج ۱، ص ۳۰۲، انتشارات نسل جوان
پاسخ دهید