در برخی از روایات از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده زمانی که فاطمه بنت اسد از کعبه خارج شد، علی ـ علیه السّلام ـ خطاب به حضرت محمد(ص) فرمودند: «السلام علیک یا أبه و رحمه الله و برکاته»، یعنی: سلام و رحمت خداوند بر تو ای پدر، سپس با کمی مکث فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم، قد افلح المؤمنون(۱)… . و پیامبر گرامی اسلام هم بعد از آن فرمودند: حقا که مؤمنین به وسیله‌تو رستگار شدند، به خداوند سوگند، تو امیر آنانی و با علمت بر آنان حکومت میکنی! و آنان مطیع تو خواهند شد، به خدا سوگند تو راهنمای آنان هستی و به وسیله تو هدایت میشوند.(۲)


علامه مجلسی در روایتی دیگر از امام صادق ـ علیه السّلام ـ چنین نقل می کند: زمانی که ابوطالب فرزندش را دید خوشحال شد و حضرت علی ـ علیه السّلام ـ به او سلام کرد. سپس پیامبر اسلام وارد شده و به محض ورود حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ علی ـ علیه السّلام ـ تکانی خورد و برای پیامبر لبخند زد و گفت: السلام علیک یا رسول الله و رحمه الله و برکاته. و بعد از کمی مکث این آیات را قرائت کرد: (بسم الله الرحمن الرحیم × قد افلح المؤمنون× الذین هم فی صلاتهم خاشعون)(۳) سپس رسول خدا فرمود: حقا که مؤمنین به وسیله تورستگار شدند، سپس حضرت علی ـ علیه السّلام ـ دنباله آیات را خواندند تا (اولئک هم الوارثون × الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون) (۴) و بعد از آن پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود، بخدا سوگند تو امیر آنانی و با علمت بر آنان حکومت می‎کنی! به خدا سوگند تو راهنمای آنانی و به وسیله تو هدایت می‌شوند.(۵)


طبق روایات مذکور آیاتی را که علی(ع) در بدو تولد قرائت نمودند آیات اولیه سوریه مومنان «قد افلح المؤمنون»(۶) بوده تا آیه شماره ۱۰ یعنی (هم فیها خالدون).

 


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱٫ علی مولود کعبه، محمد اردوبادی.

۲٫ نگاهی کوتاه به زندگاین امام علی(ع)، علی آقا نوری.

۳٫ امام اول حضرت علی(ع)، شیر علی بیات.

۴٫ شرح زندگانی حضرت علی(ع)، مهدی پیشوایی.

۵٫ زندگانی حضرت علی(ع)، محمد علی خلیلی.

 

 

منبع:پرسمان


(۱) . مومنون/۱٫
(۲) . علامه مجلسی، بحارالانوار، دارالکتب الاسلامیه،ج ۳۵، ص۱۸، مناقب آل ابی طالب،‌ج ۲، ص۱۷۴٫

(۳) . مومنون/۲٫

(۴) . مومنون/۱۰٫

(۵) . همان، ج ۳۵، ص۳۰؛ امالی شیخ طوسی، چاپ کتابخانه اسلامیه، ص ۷۰۶٫

(۶) . مومنون/۱٫