“سه چیز در غدیر حاصل شده است: کمال دین، تمام نعمت و مرضی شدن اسلام. هر سه این ها (یعنی هم دین هم نعمت و هم اسلام) در روایات به امیرالمومنین (ع) تفسیر شده است. روایاتش هم فراوان است؛ آیات قرآن هم متعدد است. «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ یعنی خدای متعال این پیامبر خودش را فرستاد و دو چیز به او داد: هدی و دین الحق و خدای متعال هم اراده اش این است که این دین حق بر همه ادیان غالب شود. حدیث در کافی است که فرمود: دین الحق یعنی ولایت امیرالمومنین (ع). این دین حق مگر تا بحال نیامده بود که گفته می شود «الیوم اکملت لکم دینکم»؟ چرا این دین آمده بود؛ باطن دین ولایت الامام است. نعمت باطنی ولایت الامام است .این دین آمده بود و همه انبیا هم این دین را می آورند و همه انبیا یک حرف می زنند «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ»؛ این رسل یک حرف بیشتر نمی زنند و آن اینکه همه شان دعوت به اسلام می کنند و باطن اسلام هم ولایت است؛ دعوت به دین می کنند و باطن دین، ولایت است. همه اینها آمده بودند حتی خود حضرت تا الان همه صحبتش دین بود؛ اما حقیقت ولایت به نحو کمال ظهور پیدا نکرده بود؛ موانعش در غدیر برداشته شد به شفاعت نبی اکرم (ص) و به شفاعت ایشان پرده برداشته شد و این می شود «اکملت لکم دینکم اتمتت علیکم نعمتی».

 

نعمت هم خود ولایت است؛ نعمت چیزی جز ولایت نیست. امام رضا (ع) فرمودند: نعیم ولایت ماست. روایات هم در این زمینه زیاد است. در ذیل آیه «وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَهً وَبَاطِنَهً» فرموده اند منظور از نعمت باطنی، ولایت است. این نعمت ولایت تا الان هم بوده [ولی در غدیر] به مرحله تمام رسید. حقیقت ولایت در غدیر به مرحله تمام رسید. ولایت به نحو تام در عالم ما درغدیر تجلی کرد. «و رضیت لکم الاسلام دینا»؛ اینجا منظور از اسلام چیست؟ که در جای دیگری از قرآن می فرماید: «إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ وَمَن یَکْفُرْ بِآیَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ». در جواب این سوال روایات فرمودند: «هو التسلیم لعلی بولایته»؛ یعنی باطن اسلام هم تسلیم به امام بودن است. حقیقت اسلام ولایت الامام است. این ولایت الامام اگر به جایی رسید که به نحو کمال و تمام ظهور کرد، دین مرضی خدا می شود.

 

بنابراین آن چه در غدیر واقع شده است همین سه چیز است: کمال دین، تمام نعمت و این که اسلام دین مرضی شد، اسلام، شریعت هم هست ولی باطن این شریعت، ولایت الامام هست. وقتی ولایت امام به نحو کمال، آن هم به دست این وجود مقدس در عالم ظهور پیدا کرد، دین مرضی خدای متعال می شود.