وقتى حکومت در دست خوارج و این ها باشد، « فَعَلى الإِْسْلامِ السَّلامُ! »؛ (با اسلام باید خداحافظى کرد!)؛ زیرا هدم قبور و مساجد براى این ها مانند آب خوردن سهل و آسان است. هنگامى که جدّ این ها سرِکار آمد، اَستار کعبه را به دست گرفت و ندا سر داد:

« لا إِلهَ إِلاَّ اللّه ،وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ، أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَ نَصَرَ عَبْدَهُ، وَ أَعَزَّ جُنْدَهُ… » معبودى جز خداوند نیست، هم او که یگانه ى یگانه ى یگانه است، به وعده  اش وفا نمود و بنده اش را یارى کرد، و لشکرش را سرافراز گرداند… لذا در میان مردم تبلیغ شد که او مى خواهد توحید محض را پیاده کند؛ ولى بعد اشیاى قیمتى حَرَمِیْن کعبه ى معظّمه، و حرم رسول خدا ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ . را سرقت نمود و شاید هشت سال دولت عثمانى او را به اسلامبول برد و دور شهرها گرداند و آنها را در… مصرف کرد.

سید محسن امین(عالم بزرگ، محسن بن عبدالکریم امین حسینى عاملى (؟ ـ ۱۳۷۱)، صاحب تألیفات بسیار، از جمله اعیان الشیعه، لواعج الشجان، الصحیفه السجادیه الخامسه و…) ـ رحمه اللّه   فهرست اشیاى مسروقه را با قیمتش نوشته است، و در مورد بعضى از جواهرات قیمتى مسروقه نوشته که برایش نمى  توان قیمت تعیین کرد!

آرى، درآمد و ثروت ملک و مملکت را که باید در مصالح مسلمانان صرف شود، شاهزاده  ها در آمریکا و اروپا مصرف مى  کنند! حتّى درباره  ى بقیع هم گفته  اند: موقوفه است و باید در مصالح اسلام به معبر و طریق عامّ تبدیل گردد. فدک را هم براى مصالح اسلام از دست حضرت امیر و حضرت زهرا ـ علیهما السلام ـ گرفتند و غصب کردند! لابد وقتى معاویه آن را یک جا و دربست به مروان بخشید آن هم حتما براى مصلحت اسلام بوده است! آرى، به گفته  ى عامّه مجتهد بودند و اگر احیانا خطا هم کردند مأجورند! در هر حال، با این که آن حاکم دو چیز نفیس و قیمتى از نفایس حرم را به عنوان هدیه براى سلطان عثمانى برد، ولى فایده نکرد و ثابت شد که این ها مفسد و ظالمند.

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد