به طور کلی می‌توان گفت که این بستگی به میزان معرفت و شناخت انسان نسبت به خدا و جهان هستی دارد و با توجه به اندازه معرفت، همّت و آرزوهای انسان نیز متفاوت خواهد بود و هرچه معرفت انسان بالاتر رود، نوع آرزوهای او نیز در جهت معنوی تغییر خواهد کرد.
الف) اولویت آرزوی ظهور حضرت امام زمان(عج)
عواملی که موجب اولویت آرزوی ظهور حضرت امام مهدی می‌شوند:
۱ – توجه به آثار و برکات وجود آن‌حضرت.
[۱]
۲ – توجه به آثار ظهور آن‌حضرت.
[۲]

ب) عواملی که موجب آخرت طلبی می‌شوند:
۱ – توجه به کم ارزش بودن بهره‌های دنیایی در برابر آخرت: قرآن می‌فرماید: «آیا ندیدى کسانى را که [در مکّه] به آنها گفته شد: “[فعلاً] دست از جهاد بدارید! و نماز را برپا کنید! و زکات بپردازید!” [امّا آنها از این دستور، ناراحت بودند]، ولى هنگامى که [در مدینه] فرمان جهاد به آنها داده شد، جمعى از آنان، از مردم می‌ترسیدند، همان گونه که از خدا می‌ترسند، بلکه بیشتر! و گفتند: “پروردگارا! چرا جهاد را بر ما مقرّر داشتى؟! چرا این فرمان را تا زمان نزدیکى تأخیر نینداختى؟!” به آنها بگو: سرمایه زندگى دنیا، ناچیز است! و سراى آخرت، براى کسى که پرهیزگار باشد، بهتر است! و به اندازه رشته شکافِ هسته خرمایى، به شما ستم نخواهد شد!».
[۳]
این آیه شریفه، استشهاد به وضع طائفه‌اى دیگر از مؤمنان می‌باشد که ایمانشان ضعیف است، و این‌که دنیا ناپایدار و نعمت‌هاى آخرت پایدار و دائمى است.
[۴]
۲ – یاد مرگ و اعتقاد به معاد.
[۵]
۳ – مقایسه نعمت‌های فانی دنیا با نعمت‌های باقی آخرت.
[۶]
۴ – مطالعه فرمایشات امامان معصوم و بزرگان دین پیرامون دنیا و آخرت.
۵ – شناسایی عواملی که موجب دنیاگرایی می‌شود سپس بی‌توجهی و رویگردانی از آنها.

 

منبع: اسلام کوئست


[۱]. ر. ک: «فواید وجودی امام زمان (عج) در عصر غیبت»، سؤال ۶۵۴.

[۲]. ر. ک: «ویژگی‌هاى جامعه بعد از ظهور حضرت مهدى(عج)»، سؤال ۱۲۷؛ «پیشرفت علم در عصر ظهور امام زمان(عج)»، سؤال ۱۸۳۴۹.

[۳]. نساء، ۷۷٫

[۴]. طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن،  ج ‏۵، ص ۵، قم، دفتر انتشارات اسلامی‏، چاپ پنجم‏، ۱۴۱۷ق.

[۵]. ر. ک: «اثر یاد مرگ از نگاه امام علی(ع)»، سؤال ۴۹۶۹۲؛ «نقش معاد در زندگی فردی و اجتماعی»، سؤال ۴۱۳۷.

[۶]. ر. ک: «رفاه و آسایش در دنیا و آخرت»، سؤال ۲۹۰۲؛ «تلاش برای دنیا یا آخرت»، سؤال ۱۸۲۱؛ «راه خلاصی از حب دنیا»، سؤال ۱۴۴۳.