حرز امام جواد(ع) دعایی است که در اصل بر بازو بسته می‌شود، اما جدیداً انگشترهایی هم می‌سازند که در آن حرز امام جواد(ع) را قرار می‌دهند.
به هر حال؛ انگشترهایی را که با 
نگین عقیق، و … می‌سازند و در آنها حرز امام جواد(ع) را هم قرار می‌دهند؛ در این صورت، به دست کردن آن انگشتر هم ثواب عقیق را دارد و هم ثواب حرز و گرنه اگر نقره خالی به همراه حرز باشد، دیگر ثواب انگشتر عقیق را ندارد.

در منابع روایی برای امام جواد(ع) دو حرز بیان شده است؛[۱] یکی از این حرزها چنین است: «یَا نُورُ یَا بُرْهَانُ یَا مُبِینُ یَا مُنِیرُ یَا رَبِّ اکْفِنِی الشُّرُورَ وَ آفَاتِ الدُّهُورِ وَ أَسْأَلُکَ النَّجَاهَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّور».[۲]
گفتنی است:
۱ – در روایتی براى انگشتر عقیق نیز خاصیت حرز شمرده شده است؛ امام صادق(ع) فرمود: «عقیق در سفر، [به منزله] حرز است».
[۳]
۲ – روایت شده است که؛ «امیر مؤمنان علی(ع) چهار انگشتر به دست داشت: انگشترى که نگین آن از یاقوت سرخ بود به واسطه شرافت آن به دست می‌کرد، و انگشترى با نگین عقیق سرخ براى حرز و محفوظ ماندن به دست می‌نمود، و انگشترى با نگین‏ فیروزه، براى پیروزى، و انگشترى با نگین آهن چینى براى قوّت».
[۴]

 

منبع: اسلام کوئست


[۱]. ر.ک: ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات و منهج العبادات، ص ۳۶، قم، دار الذخائر، چاپ اول، ۱۴۱۱ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۹۱، ص ۳۵۴، مؤسسه الطبع و النشر، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۰ق.

[۲]. مهج الدعوات و منهج العبادات، ص ۴۲٫

[۳]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۱۷۴، قم، دار الشریف الرضی للنشر، چاپ دوم، ۱۴۰۶ق.

[۴]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص ۸۶ – ۸۷، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، ۱۴۱۲ق.