آیا می توان آیه ۳۵ سوره ص «رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ هَبْ لی‏ مُلْکاً لا یَنْبَغی‏ لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ» را در قنوت نماز گفت؟

پاسخ اجمالی

در قرآن کریم، دعاهای زیادی وجود دارد که خواندن این دعاها در قنوت نماز بهتر است؛[۱] مانند دعای حضرت ابراهیم(ع) که این چنین از خدا درخواست می کند: «رَبّ‏ِ اجْعَلْنىِ مُقِیمَ الصَّلَوهِ وَ مِن ذُرِّیَّتىِ  رَبَّنَا وَ تَقَبَّلْ دُعَاءِ»[۲] و «رَبَّنَا اغْفِرْ لىِ وَ لِوَالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ».[۳]
یکی دیگر از دعاهایی که در قرآن ذکر شده، دعای حضرت سلیمان(ع) است. او از خدا، حکومت و مُلکی را طلب می کند که به هیچ کس بعد از او چنین چیزی داده نشود:
[۴] «رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ هَبْ لی‏ مُلْکاً لا یَنْبَغی‏ لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ».[۵]
اما این درخواست حضرت سلیمان(ع) با توجه به جایگاه او که پیامبری است و امکان داشتن معجزه برای او فراهم است، صورت گرفته است. بنابر این، کسی که نه معصوم و نه پیامبر است و امکان داشتن معجزه برای او وجود ندارد، نمی تواند از این دعا برای خود استفاده کند. مگر این که آن را مقید و مشروط به خصوصیات خود کند و یک فرمانروایی و ریاستی را در حد کوچک خود، تقاضا کند و تبرّکاً با استفاده از این آیه و الفاظ آن، خواسته خود را مطرح سازد.

 

 

 

منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. امام خمینی، تحریر الوسیله، ج  ۱، ص ۱۸۳، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم، چاپ اول.

[۲]. ابراهیم، ۴۰: «پروردگارا! مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا! دعاى مرا بپذیر!».

[۳]. ابراهیم، ۴۱: «پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز که حساب برپا می شود، بیامرز».

[۴]. ر.ک: «ملک و حکومت حضرت سلیمان(ع)»، سؤال ۱۵۰.

[۵]. ص، ۳۵: «پروردگارا! مرا ببخش و حکومتى به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد، که تو بسیار بخشنده اى».