در مورد آیه ۵۶ سوره احزاب که دستور صلوات داده، سؤال این است که آیا خاص انسان با ایمان است یا همه مسلمان را شامل می شود؟ و آیا شامل جنّ مؤمن هم می شود؟

پاسخ اجمالی

خداوند در آیه ۵۶ سوره احزاب می فرماید: «خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می فرستند. اى کسانى که ایمان آورده اید! بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم [فرمان او] باشید».[۱] مقام پیامبر گرامی اسلام(ص) آن قدر والا است که آفریدگار عالم هستى و تمام فرشتگانى که تدبیر این جهان به دستور حق بر عهده آنها گذارده شده است، بر او درود می فرستند.[۲]
بر این اساس، روی سخن این آیه، می تواند به سمت تمام مکلفان باشد؛ یعنی شامل همه مسلمانان، در هر درجه از تقوا و یقین و از هر نژاد و قومی می شود حتی شامل جنیان هم می گردد؛ زیرا گروهی از آنها مسلمان بوده و به خدا و قرآن و پیامبر اسلام ایمان دارند.
[۳]

 

 

 منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. «اِنَّ الله وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً».

[۲]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۴۱۶، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.

[۳]. «بگو: به من وحى شده است که جمعى از جنّ به سخنانم گوش فرا داده اند، سپس گفته اند: ما قرآن عجیبى شنیده ایم که به راه راست هدایت می کند، پس ما به آن ایمان آورده ایم و هرگز کسى را شریک پروردگارمان قرار نمی دهیم»؛ جن، ۲٫