‌دلایل پرخاشگری کودکان:

ما باید در مورد کودکانی که پرخاشگر هستند، چند مورد را بررسی کنیم:

الف. تماشای بیش از حد تلویزیون

دلیل اوّل که ما می‌توانیم برای کودکان پرخاشگر بیان کنیم، تماشای زیاد تلویزیون است. استفاده‌ی زیاد از تلویزیون باعث می‌شود که کودکان بیشتر در معرض صحنه‌های خشن قرار بگیرند.

 

ب. نوع رفتار والدین

دوّمین نکته در مورد رفتار والدین با فرزندشان است. در فضای تربیت جواب های، هوی نیست؛ یعنی اگر کودکمان پرخاش کرد ما نباید با پرخاشگری جواب او را بدهیم؛ بلکه باید مانند آب روی آتش باشیم و او را آرام کنیم.

 

ج. سرخوردگی‌های اجتماعی

دلیل سوّمی که ممکن است در پرخاشگری وجود داشته باشد، سرخوردگی‌های اجتماعی است؛ به عنوان مثال بچّه‌ای که در مدرسه تکالیف خود را ناقص انجام می‌دهد و معلّم او را توبیخ می‌کند یا وضع ظاهری نامناسبی دارد و همه از او دوری می‌کنند، دچار فشارهای عصبی می‌شود.

 

د. انتظار بیش از اندازه و مقایسه کردن

 یکی از دلایل پرخاشگری کودکان انتظار بیش از حدّ والدین از فرزندان و مقایسه کردن آن‌ها با دیگران است. این مسائل منجر به این می‌شود که وقتی بچّه‌ها در معرض مقایسه یا سرزنش یا توقّعات بیش از حد قرار می‌گیرد رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشد و در صدد انتقام‌جویی برآید.

 

ه. تهدید کردن

یکی دیگر از نکات که ممکن است باعث پرخاشگری فرزندان شود، تهدید والدین است؛ مثلاً کودک مادر را اذیّت می‌کند و مادر به او می‌گوید: آخر من از دست تو سر به بیابان می‌گذارم!  یا امیدوارم زودتر شنبه شود و تو به مدرسه بروی! این تهدیدات باعث می‌شود که فرزندمان تحت فشار عصبی قرار بگیرد و پرخاش کند.

 

و. توقع بچّه‌ها بزرگتر از بچّه‌های کوچک‌تر

گاهی اوقات بچّه‌های بزرگتر انتظار بیشتری از خواهر و برادر کوچک‌تر خود دارند و با خودشان فکر می‌کنند که خواهر یا برادر کوچک‌تر غلام زر خرید آن‌ها هستند و باید هر آن‌چه آن‌ها می‌گویند، گوش دهند.

ما به این خانواده ها توصیه می‌کنیم که پدر و مادر نقش خود را پر رنگ کنند و در موقع بروز  اختلافات میان فرزندانشان، میانجی گری کنند؛ حتیّ باید به بچّه‌های بزرگتر بفهمانند که اگر برادر یا خواهر کوچکتر شما کاری انجام داد، باید آن را به ما بگویید.