یکی از مشکلاتی که معمولاً در درصد کمی از بچّه ها مشاهده می‌شود، این است که کودکان در خواب دندان قروچه دارند و اوّلین نکته ای که ما معمولاً به والدین توصیه می کنیم، تست آزمایش انگل است.

نکته دوّمی که وجود دارد این است که اگر بچّه ها دچار یک نوع نگرانی و اضطراب و خصوصاً هیجانات قبل از خواب باشند، ممکن است این مشکل در آن ها به وجود بیاید.

 

 

عوامل اضطراب ها وفشارهای روانی:

الف. مشاجرات والدین

اگر پدر و مادر در حضور بچّه ها درگیری داشته باشند، فرزندان دچار اضطراب و استرس می‌‎شوند؛ لذا والدین باید اختلافات خود را در یک مکان خلوت، حل کنند.

 

 ب. اضطراب ناشی از رسانه ها

دوّمین مورد ممکن است اضطراب و نگرانی ناشی از نوع برنامه هایی باشد که کودک از رسانه می بیند. بچّه هایی که به برنامه های هیجانی علاقه دارند، معمولاً یک مقدار درون گرا هستند و به نوعی نمی توانند احساس و هیجانشان را بروز دهند؛ لذا این حالت باعث می‌شود که احساسات خود را با ابزارهای دیگر بروز دهد.

 

ج. توقّعات بیش از حدّ والدین

ممکن است توقّعات پدر و مادر بیشتر از حدّ توان کودک باشد؛ زیرا گاهی والدین از فرزندان کوچک توقّعاتی بیشتر از سنّ آنها دارند.

 

د.تنبیه های بدنی یا کلامی

سوّمین نکته تنبیه ها ی بدنی و یا تنبیه های کلامی است؛ بعضی از والدین هستند که دست به روی بچّه ها بلند می کنند؛ حتّی اگر این کار استمرار هم نداشته باشد، باعث فشار روحی در او می شود. زیرا خیلی از این تیک های عصبی، به صورت آنی ایجاد می شود.

 

ه. بازی های نامناسب و هیجانی

پنجمین مورد بازی های هیجانی در قبل از خواب است؛ بعضی از پدر ها هستند در آخر وقت که بچّه می خواهد بخوابد، با او بازی می کنند! این کار می تواند باعث بروز چنین حالت هایی شود. ما همیشه می گوییم بچّه ها باید مانند فرود و فراز هواپیما بخوابند؛ یعنی نباید دفعی بچّه ها را خواباند؛ بلکه بچّه ها باید تدریجی بخوابند.

 

و. اتّفاقات پیرامون

اتّفاقات پیرامون ممکن است باعث بروز اضطراب و استرس در بچّه شود؛ به عنوان مثال انتظارات زیاد معلّم از کودک می تواند او را دچار یک فشار عصبی کند؛ یا نداشتن دوستی در مدرسه ممکن است او را دچار اضطراب ها و نگرانی هایی کند که باعث اذیّت او می شود.

 

ز. ترس از تاریکی

گاهی اوقات ترس از تاریکی باعث ایجاد اضطراب و استرس در بچّه ها می‌شود؛ خصوصاً در دختر خانم ها که روحیه ی لطیفی دارند. لذا چه خوب است که والدین در اتاق فرزندان نور ملایمی روشن بگذارند؛ خصوصاً برای دختر ها که بهترین نور بنفش و آبی است.

 

ح. آرامش دادن والدین در هنگام خواب

آخرین نکته این است که مادر ها در موقع خواب با آرامش فرزند خود را بخوابانند؛ حتّی ما توصیه می کنیم که مادر در موقع خواب با فرزند دیده بوسی داشته باشد؛ البته مادر ها توجّه کنند که  این رفتار باید با آرامش باشد، نه با تَشر.