والدین باید در اصل انتقال مفاهیم دینی به این نکته توجّه کنند که اجبار کردن همیشه ممنوع است؛ خصوصاً زمانی که بچّه ها در مرحله تمرین هستند. چراکه ممکن است با نوع برخورد غلط بزرگتر ها در ذهن فرزند خاطره بدی ایجاد شود و در مراحل دیگر سرکشی و طغیان گری از خودش نشان دهد.

 

به جای این که پدر و مادر به اجبار کردن فرزندان در زمینه آموزه های اسلامی روی آورند، باید مسائل دینی را برای بچّه جذّاب کنند.

الف. بزرگ نمایی امتیازات

مثلاً وقتی می خواهیم به بیرون از خانه برویم، به جای اینکه به فرزندمان بگویم باید چادر سر کنی، می توانیم با نشان دادن عکسی را که با چادر از او گرفته ایم، به او نشان دهیم و علاقه خود را به آن ابراز کنیم؛ با این کار این عمل خوب او را بزرگ نمایی کردیم و در این صورت این عمل برای او خوشایند می‌شود و ممکن است در همان لحظه بگوید می خواهم چادرم را سر کنم!

در غیر این صورت وقتی او را به حجاب داشتن اجبار کنیم و یا در این زمینه برخورد بدی با او داشته باشیم، این خاطره بد در ذهن او باقی می‌ماند و باعث می‌شود که او لجباز شود.

 

ب. آسان سازی

با استفاده از روش های مختلف، پوشیدن چادر را برای او آسان سازی کنیم؛ مثلا می‌توانیم با دوختن یک کش به چادر او، پوشیدن آن را برای فرزندمان راحت تر کنیم.

 

ج. الگوسازی توسّط همسالان

در این زمینه برای تشویق فرزندمان می‌توانیم از همسالانی که به این صورت حجاب می گیرند، کمک بگیریم و از آنها را  الگو قرار دهیم.

 

د. انتخاب پوشش متناسب با موقعیت

در محیط هایی که لزومی به پوشیدن چادر نیست، باید به فرزندمان اجازه دهیم که راحت باشد و فقط یک مقنعه سر کند؛ مثلاً زمانی که بچّه را به پارک برده ایم، باید از پوشش متناسب با آنجا استفاده کنیم تا فرزندمان اذّیت نشود و به بازی کردم او لطمه ای وارد نکند.

 

و. استفاده از داستان

یکی دیگر از نکات خیلی تأثیر گذار، داستان سرایی برای بچّه هاست. بیان قصّه و داستان از بچّه هایی که چادر سر می کنند و حجاب دارند، خیلی مؤثّر است. در واقع این هنر پدر و مادرها است که در زمینه های مختلف از جمله حجاب، از خودشان قصّه تولید کنند؛ خصوصاً مادران به دلیل آن احساسات و عواطف خاصّ زنانه، می توانند قصّه های خوبی را برای فرزندان خود بیان کنند و به این ترتیب در آن ها تأثیر بگذارند.

 

ه. استفاده از پاداش و تشویق

یکی دیگر از راه هایی که در زمینه خوش آیند سازی می تواند به فرزندمان کمک کند، این است که زمان هایی که او چادر سر می کند، مورد توجّه ویژه ای قرار بگیرد؛ چراکه پاداش، تقویت کننده رفتار خوب است.