مژده‌ای که من می‌توانم در این رابطه بدهم این است که با تولّد فرزند دوّم بیشتر مشکلات حل می‌شود؛ زیرا دلیل بخشی از لجبازی‌ها و لوس بازی‌ بچّه‌ها تنهایی است که با تولّد یک فرزند جدید در محیط خانه بخشی از آن حل می‌شود.

راه‌کارها

الف. ارتباط با دیگران

معلوم است‌ که ارتباطات اجتماعی این فرزند با دیگران کم است و همین‌ باعث شده است که او وقتی در فضای جدیدی قرار می‌گیرد، خود را لوس کند؛ لذا توصیه می‌شود که والدین ارتباط فرزندشان را با دیگران و همسالان بیشتر کنند.

 

به عنوان مثال کودک را به پارکی ببرند و بگذارند که او با همسالانش ارتباط برقرار کند یا اگر پدر قرار است به بیرون برود و خریدی انجام دهد، فرزندش را نیز همراه خود ببرد؛ هرچند که گاهی ممکن است نگهداری او زحمت داشته باشد ولی باید توجّه داشت که رعایت این موارد کمک می‌کند که ارتباط اجتماعی کودک بهتر شود.

ب. ارتباط کلامی

یکی از راه‌کارهایی که والدین می‌توانند برای کم شدن لجبازی استفاده کنند این است که ارتباط کلامی خود را بیشتر کنند؛ مثلاً داستان یا خاطره‌ای بیان کنند و یا حتّی درمورد کارهای روزانه‌ی خود توضیح دهند. این ارتباط کلامی باعث می‌شود که وقتی فرزند در اجتماع حضور پیدا می‌کند، بهتر بتواند با دیگران ارتباط برقرار کنند.