سعی کنید در زمانی که روابط عاطفی رضایت مندی با همسرتان دارید با مهربانی با او گفت وگو کنید و درباره زندگی به دور از گناه با همان لطافت زنانه خویش او را قانع کنید. البته ابتدا از همسرتان به خاطر رفتارهای دینی شان و خواندن نماز قدردانی کنید و برای پذیرش همسرتان به یاد داشته باشید که خداوند در قرآن می‌ فرماید:

«وَآخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُواْ عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا عَسَی اللّهُ أَن یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»؛[۱]«کسانی که هم کارهای پسندیده می‌‌‌کنند و هم ناپسند، امید است خداوند با آمرزش خود به آنان روکند و گناهانشان را ببخشد زیرا خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است».

بالاترین اقدام اظهار قدردانی از اعمال شایسته همسرتان و نگرانی از ارتکاب برخی محرمات می‌‌باشد. دعا برای هدایت ایشان و صدقه برای برطرف شدن غفلت همسرتان نیز مفید است. بدانید که با تمام تلاش های شما، اگر خدای ناکرده ایشان به کار خویش ادامه داد بار گناه ایشان به دوش شما نیست و به رستگاری شما در صورت انجام واجبات و ترک محرمات لطمه ای وارد نخواهد شد.

 

باید دانست؛ وسایل ارتباط جمعی همچون ماهواره یکی از ابزار های تأثیرگذار در جامعه امروزی است. این ابزار به خودی خود بد نیست اما اگر نحوه استفاده از آن را ندانیم کارکرد آن شبیه چاقو می‌‌شود که اگر برعکس بگیریم دست خودمان را خواهد برید. در حال حاضر دشمن برای به انحراف کشیدن خانواده‌ های ایرانی از وسایل ارتباط جمعی همچون رسانه، ماهواره و اینترنت استفاده می‌‌کند. از طریق تولید فیلم های مستهجن و مبتذل سعی می‌ کند تا سبک زندگی، نوع تفکر، بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها را دچار استحاله کند. یکی از پیامدهای فیلم های نامناسب ماهواره زدودن ارزش‌های اخلاقی در میان زنان و مردان است. ماهواره یکی از ابزارهای قوی برای تغییر و دگرگونی فرهنگ یک جامعه است، این کالای فرهنگی در کنار مزیت ها، مضرات فراوانی نیز دارد و یکی از عوامل تشدیدکننده بحران در میان خانواده هاست. تغییرات فرهنگی، ارزشی و کم‌رنگ کردن الگوهای دینی در میان مخاطبان از تأثیرات و پیامدهای منفی ماهواره بر جامعه و خانواده است.

 

کم رنگ شدن ارزش های خانوادگی و گسست نهاد خانواده از دیگر نتایج فیلم های نامناسب شبکه های ماهواره ای است؛ رشد طلاق در جامعه از نشانه های این گسست خانوادگی است که به دنبال خود مسائل متعدد دیگری از جمله افزایش فرزندان بی سرپرست را به همراه دارد؛ از سوی دیگر مشاهده می‌ کنیم که فیلم های غیراخلاقی ماهواره روابط عاطفی و جنسی میان زن و مرد را در خارج از چارچوب ازدواج عادی نشان می‌ دهند. هنگامی که اعضای خانواده در روزهای متوالی سریال های نامناسب ماهواره را که هدف آنها عادی سازی روابط با نامحرم است، مشاهده می‌ کنند، خیانت به همسر برای آنها عادی شده و مشاهده این فیلم ها و عدم کنترل افراد بر رفتار خود نوعی بی مهری، دلسردی و اختلاف میان زن و شوهر را ایجاد می‌ کند. همچنین در سریال های نامناسب شبکه های ماهواره ای سنت های اجتماعی و فرهنگی کشورها مورد تحقیر قرار می‌ گیرند.

 

در فیلم های نامناسب ماهواره ای امیال جنسی در خارج از حریم خانواده ارضا شده و این ارضای عاطفی میان زن و شوهر از عرصه خصوصی به عرصه عمومی منتقل می‌ شود؛ در حالی که اسلام این امیال را پشتوانه حفظ خانواده و وسیله استحکام آن می‌ داند.

علاوه بر این پوشش نامناسب زنان در این فیلم ها، سبک زندگی و نوع پوشش زنان ایرانی را تغییر می‌‏ دهد و امروز بخش وسیعی از بدحجابی های کشور به دلیل تأثیرپذیری افراد بدحجاب از ماهواره است. بنابراین به شما توصیه می‌‌شود با یک حرکت آگاهانه و مدیریت صحیح و مناسب پیامدهای منفی این‌گونه فیلم‌ها را برای همسرتان بیان کنید و سعی کنید پیوندهای عاطفی میان شما و همسرتان قوی‌تر از گذشته شود؛ به‌طوری که همسرتان ارتباط با شما را نسبت به تماشای این گونه فیلم‌ها ترجیح دهد.

 

 

پی نوشت


[۱] – توبه، آیه ۱۰۲٫