از آن جا که خوبی ها و بدی های هر یک از اعضای خانواده در سرنوشت همدیگر بی تأثیر نیست باید نسبت به کارهای هم نظارت آگاهانه و دل سوزانه داشته باشند و یکدیگر را در به سازی زندگی مادّی و معنوی، یاری رسانند و در این زمینه احساس مسؤلیت بیشتری در امر به معروف و نهی از منکر یکدیگر داشته باشند.

برای فرهنگ

الگوسازی عملی

در خانه خود به طور مرتب اول وقت نماز بخوانیم و آثار نماز اول وقت برای خود ما و دیگران آشکار شود مانند نظم در زندگی، نشاط و روحیه شاداب، موفقیت بیشتر در درس و زندگی، آرامش روحی و معنوی و شخصیت محترمانه و دورماندن از خطاها و ناهنجاری ها.

با دوستان و خانواده های نمازخوان رفت و آمد خود و برادر و خواهرمان را زیاد کنیم به طوری که در مدرسه و دانشگاه و دیدارهای فامیلی نمازها به جماعت خوانده شود.

خوبی های نمازخوان ها و مشکلات بی نمازها را برجسته و به طور مستمر تذکر بدهیم.

تجربه حس معنوی و شکرگزاری و حال نماز خواندن را در شرایطی مانند: رفتن به مسجد و زیارت برای اعضای خانواده فراهم کنیم، به طوری که لذت عبادت و حس آرامش معنوی نماز به خوبی برای آنها تجربه شود.

احساس و عاطفه پدر و مادر و دوستان نمازخوان می توانند با ابراز محبت و رابطه صمیمی، علاقه به نماز را در میان اطرافیان به وجود آورند و با بیان داستان های عبرت آموز، احساس محبت و عاطفه آنها را نسبت به نمازگزاران در دیگران زنده کنند. مثلاً شما می توانید با بیان داستان نماز ظهر عاشورا، اهمیت نماز و علاقه به نماز را در مخاطبان خود به وجود آورید. همچنین تلاش کنید از نماز بزرگان و شخصیت ها نخبه های علمی، فرهنگی و ورزشی در نزد ایشان صحبت کنید که با چه اشتیاقی به اقامه نماز می پرداختند. کسانی مانند شهید رجایی، شهید بابایی و…

در پایان جهت رسیدن به نتیجه مطلوب و عملی شدن آنچه تاکنون گفته شد، نکاتی را حتماً باید لحاظ نمایید:

متناسب با جایگاهی که طرف مقابل شما از لحاظ سنّی و یا نوع ارتباطی که با شما دارد مثل دوست، خواهر، برادر، همسر و یا فرزند می توانید از ابزارهای تشویقی متناسب با هر یک استفاده کنید. مثلاً برای دختران چادر نماز زیبا و یا جا نماز تهیه کنید و…

از زور و تحمیل خودداری نمایید چرا که تحمیل، فطرت خداداد را آزرده می سازد و او را از خواندن نماز منصرف می کند. به شخصیت او به خصوص در جمع دوستان احترام بگذارید و از سخت گیری و زیاده روی پرهیز نموده و نماز را سهل و آسان جلوه دهید و به او متذکر شوید که میزان وقتی که انسان در طول ۲۴ساعت روز، برای نماز صرف می نماید در مقایسه با وقتی که انسان برای خواب و خوراک و حتی دیدن فیلم و… بسیار اندک است.

همچنین می توانید آیات یا احادیثی که در مورد اهمیت نماز است در معرض دید او نصب کنید.

زمینه های گناه همچون وجود ماهواره و فیلم های مبتذل و موسیقی های حرام را از بین ببرید.

فضای مناسب را جهت اقامه نماز فراهم نمایید.

بهترین روشی که از سوی معصومین(علیهم السلام) برای جذب دیگران به راه خدا معرفی شده این است که خودمان با اشتیاق و علاقه به احکام دینی عمل کنیم و همیشه به دستورات دینی پایبند باشیم.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:سید حسن موسوی/پرسش وپاسخ دانشجویی