در این متن می خوانید:
      1. پرسش از سلفی
      2. تبیین موضوع

پرسش از سلفی

چرا سلفیت در مواجه با اهل بیت علیهم السلام از سیاست نصب پنهان استفاده می کند و حقایق عقیدتی خود را از مخاطبین پنهان می دارد؟

 

تبیین موضوع

زمانی که در عربستان سعودی درس می خواندم، از چیزهایی که در دانشگاه محمد بن سعود آموختیم، عقاید ابن تیمیه بود. از جمله عبارت های ابن تیمیه که در منهج اهل سنت می آموختیم، بیانات عجیب او در مورد فاطمه سلام ‌الله علیها است.

به عنوان مثال به حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها قوادح می گفت؛ یعنی در حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها عیب ها، ناراستی ها و زشتی های بیشماری وجود دارد.

اینجا مشکل جدی وجود دارد.

ما در آموزشگاه های وهابی فریب خوردیم، چرا که در دریای فضایل حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها به معایب وی توجه می شد؛ و من فکر می کنم که نصب (کینه و دشمنی) پنهان، به مراتب خطرناکتر از نصب آشکار است.

چون وقتی انسان به طور آشکار و علنی با اهل بیت علیهم السلام دشمنی می ورزد، درهای شناخت خطا برای او گشوده خواهد شد؛ اما زمانی که می پندارد دوستدار آل محمد علیهم السلام به آل محمد علیهم السلام طعن می کند، آنگاه دچار نصب پنهان خواهد شد.

یعنی نصب و دشمنی نسبت به آل محمد علیهم السلام حتی برای خود وی به صورت پنهان خواهد ماند!

عقیده من طی مدتی که وهابی بودم اینست که بسیاری از برادران سلفی ما به این موضوع آگاه نیستند که آنها با آل محمد علیهم السلام دشمنی می ورزند!

چرا؟

چون شیخ ابن تیمیه در کتاب «منهاج السنۀ» و دیگر آثارش، در مواجه با حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها به طور مثال ده صفحه از فضایل حضرت ذکر می کند؛ و می گوید: فاطمه سیده نساء العالمین سلام ‌الله علیها، از اهل کساء است، و …. سپس می گوید: ولی زشتی ها و معایب زیادی دارد!!؟

در نتیجه اگر شخص مخاطب نصب آشکار ببیند، – به طور مثال ببیند فردی می گوید فاطمه (لعنها الله)- این امر باعث می شود که به اشتباه خود پی ببرد و گروه ناصبی را رها کند؛ اما اگر ببیند که گوینده چنین می گوید: حضرت فاطمه (رضی الله عنها) از اهل بهشت و سیده نساء العالمین است، دختر پیامبر و از اهل کساء و مطهر و مؤمن و پاکیزه است؛ اما عیب و نواقص زیادی دارد!! مخاطب فریب می خورد و متوجه نصب پنهان نمی شود.

بنابراین زمانی که وهابی بودم فریب می خوردم؛ چون می گفتیم ما در حد وسط قرار داریم، بین زیاده روی رافضه در عشق به حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها و لعن نواصب به حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها و گمان می کردیم که در حد وسط این دو گروه قرار داریم.

من از مردم می خواهم در اموری که ابن تیمیه در مورد طعن های نسبت داده شده به حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها گفته است بیاندیشند؛ و نه در فضایلی که وی برای حضرت بر می شمارد.

زیرا به نظر من حتی ابن تیمیه نمی دانست که در حق حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها اشتباه کرده است!

چون امام ذهبی می گوید: او نزد والدینی به دنیا آمد که به وی کینه و دشمنی نسبت به آل محمد علیهم السلام را آموختند.

چرا که پیامبر می فرمودند: هر فرزندی بر فطرت سلیم الهی متولّد می شود، و این پدر و مادر هستند که (سرشت او را تغییر داده)، او را به یهودی، مسیحی یا مجوسی تبدیل می کنند.

بنابراین چون ابن تیمیه در محیطی بزرگ شد که دشمنی نسبت به آل محمد علیهم السلام در آن وجود داشت، در نتیجه تا زمان مرگ به دشمنی خود نسبت به آل محمد علیهم السلام آگاه نبود!