بخشى از شرایط باید پیش از آمیزش جنسى مورد توجه قرار گیرد تا بستر مناسبى براى رابطه اى دل خواه باشد. در این میان، گاهى آسیب هایى به وجود مى آید که هنگام آمیزش جنسى یا پس از آن خود را نشان مى دهد و زمینه هاى کامیابى همسران را با خطر روبه رو مى کند. به نمونه هایى از آن آسیب ها که رابطه بیشترى با نارضایتى جنسى همسران دارد، اشاره مى کنیم:

۱ – ناهماهنگى جنسى میان همسران

بعضى از مردان به شدت نسبت به ارضاى جنسى علاقه نشان مى دهند و در تمام اوقات آماده رابطه جنسى اند؛ ولى چون پس از عمل آمیزش با نوعى سستى مواجه مى شوند، پس از عمل زناشویى به طور طبیعى به خواب مى روند. گاهى مرد در ابتدا تحریک مى شود و پیش از اینکه همسرش به لذت مطلوب خود برسد، نمى تواند به کار ادامه دهد. دلیل این امر آن است که براى مردان طغیان شهوت آسان تر انجام مى گیرد.

کسانى که واقع بین نیستند، انتظار دارند در هر رابطه جنسى ارضاى کامل جنسى صورت گیرد؛ ولى باید گفت: زوج ها غالباً به دلیل تجربه کم، انتظارشان در این جهت برآورده نمى شود. متأسفانه همسرانى که جوان و کم تجربه اند، ممکن است پس از مدتى موفق نشوند میل و اشتیاق روزهاى اولیه را از خود نشان دهند و به دنبال آن چنین نتیجه بگیرند که در خود یا همسرشان نقصى وجود دارد. این نکته مى تواند نارضایتى میان همسران را به وجود آورد. براى مقابله با این خطر، همسران باید واکنش هاى خود را براى رسیدن به ارگاسم کاملاً مورد توجه قرار دهند تا از این راه بر شهوت و میل خود بیفزایند. هر زن و شوهرى باید براى رسیدن به نقطه مطلوب، به دقت اشتباهات خود را مورد بررسى قرار دهد و از بروز دوباره آن ها جلوگیرى کند تا زمینه چنین سوء تفاهم هایى پیش نیاید.[۱]

۲ – نگاه یک سویه به روابط جنسى

پس از آمیزش جنسى، میل جنسى در مردان به شدت فروکش مى کند، در حالى که میان زنان چنین فرآیندى به شدت ظهور نمى کند و به علاوه، انتظار نوعى عشق بازى و نگاهى فراتر از رابطه جنسى خالص در آنان وجود دارد؛ چرا که فکر بازیچه بودن زن براى مرد باید به وسیله عشق بازى پس از آمیزش، پاسخگوى خواسته هاى همسرش باشد. در مراحل اولیه ازدواج، عشق بازى پس از نزدیکى، به مراتب بهتر از عشق بازى پیش از آمیزش است؛ زیرا:

۱ – عشق بازى پس از نزدیکى، محبت دو طرف به یکدیگر را ثابت مى کند و نشان مى دهد عشق آنها تنها به منظور ارضاى جنسى نیست؛

۲ – عشق بازى پس از آمیزش، حسّ مردانگى و زنانگى را در آنها تقویت مى کند. هر مردى زمانى احساس غرور مى کند که زن پس از نزدیکى او را ستایش کند و هر زنى مایل است بداند که صلاحیت جوابگویى به خواسته هاى شوهرش را دارد؛

۳ – عشق بازى پس از نزدیکى، احساس نگرانى از یک عمل به ظاهر حیوانى را از بین مى برد و به عشق و محبت انسانى مى افزاید؛

۴ – اگر در رابطه جنسى، یکى از همسران یا هر دو ارضا نشده باشند، این حقیقت را که به یکدیگر عشق و علاقه دارند، تأیید مى کند و نمى گذارد ارضا نشدن باعث از بین رفتن محبت میان زن و شوهر شود؛

۵ – اظهار عشق پس از نزدیکى، شروع دوباره خوبى را نوید مى دهد.[۲]

هیچ جمله اى نمى تواند شور و شوق شما را در زمینه لذت جنسى درست وصف کند. عمدتاً علاقه شما و نگاهتان به بستر آمیزش معین مى سازد چه قدر شما از ارتباط جنسى لذت کسب مى کنید. پس با به کارگیرى عشق بازى در هر مرحله، زمینه شور و شوق مراتب بعدى را بهتر فراهم سازید.

۳ – کاهش تمایلات جنسى

منشأ کاهش تمایل جنسى را مى توان هم در شالوده زیستى و هم در زمینه هاى روانى جست وجو کرد. به طور طبیعى بالاتر رفتن سنّ مردان، باعث مى شود آن ها دیرتر به انزال برسند و زمان بیشترى را مى طلبند تا آمادگى تجدید رفتار جنسى را پیدا کنند. از طرفى زنان پس از یائسگى با کاهش یافتن حالت لزجى مهبل، رابطه جنسى برایشان ناخوشایند مى نماید. عوامل روانى از قبیل فشار کار، نداشتن وقت مناسب براى ارتباط جنسى، ترس از ناتوانى جنسى، احساس یک نواختى در ارتباط زناشویى، کسالت در ایجاد ارتباط مناسب و تفاوت هاى فردى میان همسران نیز، زمینه هاى کاهش را فراهم مى آورد.

در برخى همسران با گذر زمان تغییر چشمگیرى در کاهش رابطه جنسى دیده نمى شود، در حالى که برخى در همان سال هاى اولیه زناشویى فعالیت هاى جنسى خود را به طور چشمگیرى کاهش مى دهند. زن و مرد باید در مرحله اول براى بالابردن درخواست جنسى فضاسازى کنند تا کاهش طبیعت اولیه را با طبعى جدید جبران نماید، و در مرحله بعدى از تغییرات آگاهى داشته باشند تا وضعیت پیش آمده غیرمنتظره جلوه نکند و زمینه هاى ناسازگارى را فراهم نسازد. در این زمینه زنان مى توانند با تصور ذهنى و روانى ارتباطات جنسى گذشته، به فعالیت جنسى ادامه دهند و مردان نیز با تقویت قواى جنسى از طریق مواد غذایى قواى جنسى را تقویت کنند.

۴ – تحریکات جنسى ناسالم

رابطه جنسى سالم، مستلزم تصویر ذهنى سالم در مشارکت جنسى است. زنان و مردان در طول روز و در محیط کار باید بکوشند که کمتر به چهره دیگران نگاه کنند. ایده آل آن است که تصویر واضح هر یک از زن و شوهر، فقط به همسر خود اختصاص داشته باشد و زن و مرد تصویر واضحى از نامحرمان نداشته باشند. دقت در چهره و بدن دیگران، دو حالت دوستى و نفرت را به دنبال دارد. دوستى با دیگران رابطه فرد با همسر را تضعیف و زمینه نارضایتى را تقویت مى کند. به همین جهت، سفارش شده است در انتخاب همسر زیبایى او را مدّ نظر قرار دهید تا دیدن او زمینه دوستى شود. باید کسى را براى ازدواج و شریک جنسى برگزیند که چهره، حالت ها و رفتارهاى او زمینه پذیرش یک عمر را فراهم سازد. همان گونه که زنان بهتر است جز همسر را نبینند و مردان را به حریم خود راه ندهند، مردان نیز هرزه گرایى را باید وانهند و صادقانه، پاک و معصوم وار به همسر خود نگاهى عاطفى، عشقى و شهوانى داشته باشند. آنان نه تنها در زمان انتخاب همسر، بلکه در زمان آمیزش نیز باید با تصویرسازى سالم و به دور از ذهنیت هاى ناسالم، روابط جنسى را برقرار کنند. در روایات معصومان علیهم السلام آمده است که ارتباط با همسر با شهوتى که از طریق تصویر ذهنى زن بیگانه اى حاصل شده است، مطلوب نیست.[۳]

۵ – نداشتن جذابیت ظاهرى

مردان و زنان براى این که جذّاب جلوه کنند، لازم است لباس هاى متنوع بپوشند. به طور طبیعى، تعداد زیادى از زنان و مردان از روش و نوع لباس پوشیدن همسران خود شکایت دارند. تغییر در لباس، تنها تفریح نیست؛ بلکه تصویر ذهنى دیگران را تغییر مى دهد و آنان فرد را، شخصیتى پاکیزه و انسانى مرتب مى بینند. بى تردید نوع لباس، ترکیب، تناسب رنگ ها و جلوه هاى گوناگونى که به همراه دارد، در رضایت روانى شریک جنسى تأثیر فراوانى مى گذارد. لباس هاى روشن تر براى جوانان، لباس هاى میانه رنگ براى میانسالان و لباس هاى ساده و متناسب براى بزرگسالان باعث مى شود میل جنسى در اولویت دیده شود. نکته جالب توجه این که براى زن ها آنچه مى شنوند، در رفتار جنسى تأثیر عمیق دارد و براى مردها آنچه مى بینند، در روابط جنسى بسیار موثر است؛ البته این بدان معنا نیست که ریزبینى فوق العاده زنان در دیدنى ها نادیده گرفته شود.

۶ – تعیین وقت

هیچ گاه نمى توان براى نزدیکى جنسى زمان تعیین کرد. انسان همانند یک ماشین نیست که مطابق دستورالعمل خاصى رفتار کند. زمانى که همه چیز از نظر سایکوفیزیولوژى آماده باشد، انسان آماده آمیزشى جنسى است؛ البته عادت همان گونه که در دیگر موارد نقش چشمگیرى دارد، این جا نیز ایفاى نقش مى کند؛ اما داستان عادت را جداگانه باید بررسى کرد. در پایان سال اول زندگى جنسى، زن و شوهر باید آموخته باشند که مطابق خواسته هاى یکدیگر عمل کنند.

هر زمانى محیط آرام بود و تمایل به اوج رسید، زمان رابطه جنسى فرارسیده است. هیچ کس نمى تواند در زمینه مسائل جنسى الگوى شما باشد. به هرکس نگاه کنید و او را ملاک قرار دهید، شکست خواهید خورد؛ چرا که توانایى ها و گرایش هاى افراد به تعداد آنها متفاوت است. زمانى که بیشتر موانع برداشته شد و شرایط از نظر محیطى، تغذیه، تمایل و… آماده بود، مى توان ارتباط جنسى را آغاز کرد. معیار در کامیابى جنسى مراحل آن نیست؛ بلکه رسیدن هم زمان زن و شوهر و فعالیت هماهنگ آنان براى رسیدن به ارگاسم ملاک است.[۴]

۷ – آمیزش غیرطبیعى

از نظر شرعى و فقهى همه مراجع (به جز آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید) مى فرمایند: این کار کراهت شدید دارد.[۵]

آیت اللّه سیستانى مى فرمایند: اگر زن راضى باشد، کراهت شدید دارد و اگر راضى نباشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[۶]

آیت اللّه تبریزى و آیت اللّه وحید مى فرمایند: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[۷]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:علی احمد پناهی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – همسران سازگار، ص۳۱۶٫

[۲] – همان، ص۳۱۷٫

[۳] – «لاتُجامعْ اِمَراَتَکَ بشَهوَهِ اِمراَهِ غیرکَ»؛ الحرالعاملى، وسایل الشیعه، ج۲۰، ص۲۵۲٫

[۴] – همسران سازگار، ص۳۲۰٫

[۵] – امام خمینى، آیت اللّه نورى و آیت اللّه فاضل، تعلیقات على العروه، ج دوم، النکاح، الفصل الاول، م ۱؛ آیت اللّه صافى، توضیح المسائل مراجع، م ۴۵۰: آیت اللّه خامنه اى، استفتاء، س ۴۱۹؛ آیت اللّه مکارم، تعلیقات على العروه، احکام الحیض، السابع و دفتر معظم له.

[۶] – توضیح المسائل مراجع، ج ۱، م ۴۵۰٫

[۷] – استفتاءات، س ۱۴۶۳؛ منهاج الصالحین، ج ۱، م ۲۲۸؛ آیت اللّه وحید، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۸۲۲٫