نیاز به شادى و نشاط در همه عرصه هاى زندگى ضرورى است. حضرت على علیه السلام درباره اهمیت شادى و شادکامى در زندگى مى فرمایند: «این دل ها و روان ها همانند بدن ها خسته و بى نشاط مى شوند و نیاز به استراحت دارند، لذا براى آنها نکته هاى زیبا و نشاط انگیز فراهم کنید».[۱]

بنابراین جشن گرفتن در حدّ متعارف براى ازدواج بسیار مطلوب و آغاز شادى براى زندگى مشترک است. توصیه به شرکت در مجالس شادى عروسى و ولیمه خود گواه اهمیت برگزارى مراسم شادى و سرور مى باشد؛ البته همانند سایر مراحل زندگى، داراى حدّ و مرزها و قوانین خاص خود است؛ به همین دلیل در آموزه هاى دینى حدود و شرایطى براى آن تعیین شده است.

نکات زیر براى برگزارى مجلس عروسى شاد و به دور از معصیت پیشنهاد مى گردد:

آراستگى و زیبایى

توجه به آراستگى در شب عروسى دو چندان است. در حقیقت زینت و آراستن عروس و داماد یکى از مراسم ازدواج است، به طورى که توصیه شده است عروس خود را با استفاده از زیور آلات زینت کرده و بیاراید.

در مراسم حضرت زهرا علیهاالسلام پیامبر اسلام خطاب به امّ ایمن فرمودند: «یکى از حجره ها را براى زفاف زهرا علیهاالسلام آماده سازید و او را آرایش کنید و خوشبویش سازید تا او را به خانه شوهر بفرستیم».[۲] اگرچه شایسته است از آرایش افراطى و غلیظ پرهیز گردد.

۱ – باید ابتدا عروس و داماد ملزم به رعایت آداب اسلامى باشند و مسائل شرعى مثل پوشش، آرایش و سایر مسائل را مراعات کنند و مرتکب خلاف شرع نشوند.

۲ – زمان مناسبى براى مراسم جشن انتخاب شود مانند: اعیاد مذهبى یا شب و روز جمعه.

۳ – عروس و داماد در نحوه برگزارى مجلس جشن با هم مشورت کنند و با خانواده هاى خود هماهنگ عمل کنند؛ در این صورت از دخالت افراد خودسر جلوگیرى مى شود.

۴ – از افراد هنرمندى که مى توانند به خواندن اشعار، بیان لطیفه هاى مناسب مجلس را شاد و گرم نگه دارند، دعوت به عمل بیاید تا مجلس جشن سوت و کور نباشد و جلوى سوء استفاده بعضى از افراد که در این موقعیت ها مى خواهد اشاعه فحشا کنند و دست به کارهاى خلاف شرع بزنند، گرفته شود.

۵ – محیط خانم ها و آقایان جدا از یکدیگر باشد و از اختلاط زن و مرد جلوگیرى شود.

۶ – تا جایى که توان مالى دارید پذیرایى خوبى از میهمانان داشته باشید؛ زیرا یکى از وسایل شادى بخش همین پذیرایى هاست و مى تواند جانشین خوبى براى کارهاى حرام باشد.

۷ – از افراد متدین و با شخصیت در مجلس خودتان دعوت کنید؛ زیرا حضور آنها در این گونه مجالس باعث مى شود جلوى برخى از کارهاى خلاف گرفته شود.

۸ – اگر همه پیش بینى هاى گفته شده را به کار بستید ولى هم چنان عدّه اى ابراز نارضایتى کردند نگران نباشید و هیچ گاه رضایت دیگران را بر رضایت خدا ترجیح ندهید و همه تلاشتان این باشد که رضایت خداوند را به دست آورید.

اینکه گفتید امر به معروف و نهى از منکر کم اثر شده است به خاطر این است که این وظیفه دینى خوب انجام نمى شود و بسیارى از افراد از انجام آن شانه خالى مى کنند و الا اگر همه وظیفه خود بدانند و این دو فریضه الهى را انجام دهند جلوى بسیارى از منکرات گرفته مى شود و بسیارى از کارهاى خوب و معروف نهادینه مى شود. از این رو باید وظیفه خود را انجام دهید. البته سعى شود در برخورد با والدین و بستگان از ادب و اخلاق اسلامى بهره گرفته شود.

تأخیر انداختن مراسم عروسى به خاطر فوت افراد، وجوب شرعى و حتّى استحباب نیز ندارد و در اسلام حکم خاصى در این باره وجود ندارد؛ امّا احترام به بعضى آداب و رسوم عرفى و اجتماعى به دلیل اینکه زندگى اجتماعى دچار مشکل نشود، کارى منطقى و عقلانى است. به خصوص در مناطق و قومیت هایى که حساسیت خاصى به این مسایل وجود دارد به طورى که برگزارى مراسم عروسى را نوعى توهین تلقى مى کنند. سزاوار است که آداب و رسوم اجتماعى را تا حدّ امکان رعایت نمود؛ البته اگر چنانچه در شرایطى قرار داشتیم که امکان به تأخیر انداختن جشن عروسى نبود، مى توان با کسب اجازه از صاحبان عزا و اداى احترام به آنها، جشن عروسى را با حفظ احترام به طور مختصر و خصوصى برگزار کرد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:علی احمد پناهی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – «اِنّ هذه القلوب تملُّ کما تَملُّ الأبدان فابتغوا لها طرائفَ الحکمه»؛ نهج البلاغه، ترجمه فیض الاسلام، ص ۱۱۷۶، قصار ۱۸۸٫

[۲] – بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۳۱؛ فروغ ولایت، جعفر سبحانى، ص ۹۹٫