نماز به هیچ وجه با یوگا قابل قیاس نیست؛ زیرا یوگا تنها نوعى ورزش همراه با تمرکز است و از آثار معنوى، فرهنگى و تربیتى و ارتباط با مبدأ هستى کاملاً تهى است. در حالى که نماز به تعبیر عرفا، مکتب جامع است؛ یعنى، جامعترین و کاملترین راه پرواز از جهان ماده و پیوستن به معبود و  معشوق حقیقى است. هر یک از شروط، اجزا، اقوال و افعال نماز، داراى معانى و اسرارى عظیم و دربردارنده اصول تربیتى و پیامآور فرهنگى خاص هستند که هیچ یک از آنان در یوگا وجود ندارد. به نظر مىرسد آنچه باعث این مقایسه نادرست شده دو چیز است:

۱ – اینکه غالباً نمازهاى ما حقیقى و با حضور قلب و آداب باطنى نیست و چون به ژرفاى نماز راه نیافته و نماز در سویداى دل ما رسوخ نکرده است، با حرکات دیگرى که با نگرش سطحى مشابه مىنماید، یکسان انگاشته مىشود.

۲ – بىتوجهى به اسرار و روح نماز و تعالیم و پیامدهاى معنوى، تربیتى، روحانى، دنیوى و اخروى هر یک از اجزا و شرایط آن.

آرامش معنوى در نماز :

همان طور که جسم انسان براى ادامه زندگى و انجام وظایف خود، نیاز به مواد غذایى و انرژى دارد؛ روح انسان نیز براى آرامش و نشاط و فعالیت خود؛ نیاز به معنویت دارد که در پرتو آن، از آرامش کامل برخودار باشد.

در میان عبادتها نماز و نیایش با خدا، بهترین، مفیدترین و آسانترین غذاىروح معرفى شده است که انسان با اقامه نماز و ارتباط مستقیم با خدا، از یک آرامش روحى کامل برخودار بوده و هیچ گونه اضطراب و ترس و غمى نخواهد داشت. خداوند در قرآن کریم مىفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَهَ وَآتَوُاْ الزَّکَاهَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ»؛[۱] «کسانى که ایمان آورده و کارهاى خوب انجام دادند و نماز را بر پا داشتند و زکات را پرداختند؛ اجر و مزدشان با خداست و ترسى ندارند و غمگین نمىشوند».

چون نماز سر مشق پاکى، معراج و نور مومن، صفاى باطن، کلید تمامى خوبىها، شست و شوى دل، سرچشمه پاکى و کمال، رشته الفت بین بندگان و خدا است. خداوند مىفرماید:«اَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکرى»؛[۲] «نماز را بپا دار تا به یاد من باشى». «وَلذِکْرُ اللهِ أکْبَر»؛[۳] «نماز بزرگترین ذکر الهى است».

اینکه نماز را برترین مصداق «ذکر» یاد کرده، شاید بدین جهت باشد که در حال قیام به نماز، نفس آدمى در اثر توجّه به مبدأ اعلا و خالق یکتا، از اضطراب درونى دور شده و سختىها و ناملایمات را از یاد مىبرد و شاید وجه کمک گرفتن از نماز در آیه «واسْتَعینُوا بِالصَّبْر و الصَّلاهِ»؛[۴] «از صبر و نماز استعانت بجویید»، همین باشد.

آیه ۹۱ سوره مائده مىفرماید: «شیطان مىخواهد در میان شما به وسیله شراب و قمار عداوت ایجاد کند و شما را از ذکر خدا و نماز بازدارد آیا خوددارى خواهید کرد». در تفسیر این آیه گفته شده که: «به این دلیل خداوند در این آیه، نماز را جداى از ذکر خدا اسم برد ـ با توجّه به اینکه نماز هم ذکر خداست ـ که نماز فرد کامل، از ذکر الهى است و خداوند اهتمام بیشترى به امر آن دارد و در روایت صحیح هم وارد شده که: «نماز پایه و ستون دین است».[۵]

انسان غرق در افکار و ذهنیتهاى روزمره، در فراز و نشیب زندگى و به دنبال تأمین معاش، به ناچار برخوردهاى زیادى را تحمل مىکند تا امنیت و آرامش را در زندگى برقرار نماید. آنقدر اضطراب و نگرانى او را تحت الشعاع قرار مىدهد که نمىتواند لحظهاى آرامش واقعى را تجربه کند و صداى روح بخش و جانفزاى اذان، او را به میهمانى سفره کرامت و بخشش حق تعالى دعوت مىکند.

وضو مىگیرد و خود را پاک و طاهر، آماده ملاقات مىکند. بدن را از آلودگىها پاک مىسازد تا آماده شود جان و روح را از بدىها بزداید. رو به سوى خدا مىآورد، لحظات زیبا و آرامش بخشى که افتخار هم صحبتى با رب الارباب را به دست آورده که بزرگترین افتخار است.

مىتواند راز دل به محبوبى بگوید که وعده اجابت داده است. فقط دلى سرشار از پاکى و صفا لازم است و ایمان و عمل صالح که زمینه ساز پذیرا شدن نیاز است. وقتى که زمزمه مىکند «اهدنا الصراط المستقیم»  هدایت را فقط از او مىخواهد و هنگامى که سر بر آستان پاک حضرت حق خم مىکند، به ضعف خود در برابر عظمت و جلال الله اعتراف مىکند.

اوج اتصال، نهایت عشق و پرواز در ملکوت را در این لحظات عرفانى تجربه مىکند که زیباترین لحظههاى زندگى است.

براى رسیدن به آرامش واقعى و یاد خدا و دورى از تمرکز بدون معنویت، برنامه زیر بسیار مؤثر است:

۱ – مراقبه و محاسبه: در آغاز هر کارى، کمى مکث کنید که اگر واجب است حتماً انجام دهید و اگر حرام است، حتماً ترک کنید و چنانچه حرام نبود، در انجام و ترک آن مختارید. این سه چیز را قبل از انجام هر کارى مشخص کنید؛ سپس انجام دهید. اصل این توجّه و مراقبه باعث مىشود انسان به حرام نیفتد و واجبى از او ترک نشود. همچنین از غفلت شبانه روزى بگریزد و دائماً نفس را به کنترل خود درآورد.

حضرت على (علیهالسلام) مىفرماید: «اِن هذه النَّفْس لَأمّارَه بِالسُوء فَمَن اَهْمَلها، جَمحت بِه الى المَآثم»؛[۶] «همانا این نفس پیوسته به بدى و زشتى امر مىکند؛ پس هر کس آن را مهمل به حال خود واگذارد؛ [او انسان را رها نمىکند و] او انسان را به سمت گناهان مىکشاند». بنابراین مراقبه و محاسبه را باید جدى گرفت که از اساسىترین دستورات اخلاقى و سازنده است.

۲ – نماز اول وقت: اگر کار مهمى با نماز اول وقت در تعارض نباشد، نماز  اول وقت را ترک نکنید. امامان و بزرگان ما نماز اول وقت را اکیداً سفارش کردهاند. امام صادق (علیهالسلام) مىفرماید: «براى هر نمازى دو وقت است: اول وقت و آخر وقت. پس اول وقت برتر و با فضیلتتر است و براى کسى که نشاید که آخر وقت، را وقت (نماز) اتخاذ کند؛ مگر از روى علتى و آخر وقت فقط براى شخص بیمار و ناتوان و کسى است که داراى عذرى مىباشد و اول وقت خشنودى خدا را دربر دارد؛ ولى آخر وقت عفو خدا را».[۷]

۳ – انجام مستحبات نشاط آور: از میان مستحبات ـ از نمازهاى نافله گرفته تا دعاىکمیل، ندبه و… ـ آنهایى را انجام دهید که براى شما نشاطآور است و از تحمیل نفس بر مستحبات بپرهیزید. فقط به اقبال قلب بنگرید؛ هر عمل مستحبى که قلب بدان اقبال داشت و برایتان نشاط بخش و حال آور بود، به همان اکتفا کنید. حتى نسبت به نماز شب که سفارش زیادى شده است، اگر نشاط نداشتید یا نخوانید یا خیلى خلاصه در ظرف ده دقیقه، تمام یازده رکعت را با حذف مستحبات بخوانید.

۴ – توسل به ائمه معصومین (علیهمالسلام): گاه گاهى ـ مخصوصاً به اقتضاى حال و اقبال قلب ـ به ائمه معصومین (علیهمالسلام)توسل جویید و توفیق در عبادت و حاجات خود را از آن معادن کرم بخواهید.

۵ – دائم الوضو بودن: سعى کنید همیشه وضو داشته باشید و اگر براى شب قبل از خواب وضو بگیرید، کافى است و چنانچه نیمه شب براى کارى  برخاستید و خواستید دوباره بخوابید، وضو لازم نیست.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:رحیم کارگر/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – بقره ۲، آیه ۲۷۷٫

[۲] – طه ۲۰، آیه ۱۴٫

[۳] – عنکبوت ۲۹، آیه ۴۵٫

[۴] – بقره ۲، آیه ۴۵٫

[۵] – سیدمحمدحسین طباطبائى، المیزان، ج ۶، ص ۱۲۳، بیروت.

[۶] – غررالحکم، ص ۳۳۷٫

[۷] – میزان الحکمه، ج ۵، ص ۶۰۱، ح ۱۰۳۹۰٫