برابر دعاى حضرت ابراهیم (علیهالسلام) همه ذریه صالح و عادل آن حضرت به مقام امامت رسیدند. البته امامت دو قسم است: امامت ملکوتى که به ولایت مربوط است؛ و امامت ملکى که رهبرى و اداره امور را بر عهده دارد.

مهمترین مقام همان امامت ملکوتى است. امامت ملکوتى به این معنا است که عقاید، اخلاق، اعمال و عبادات انسانها که به عالم بالا صعود مىکند: «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ».[۱] یک سلوک معنوى است که مسلک و راهنما و صراط مستقیم و رهبر مىخواهد. صراط مستقیم همان حق ممتد است که بین عبد و مولا کشیده شده و راهنماى قافله عظیم عقاید و اخلاق و عبادات، عقیده و خُلق و عبادت معصوم است.

یعنى نماز امام پیشاپیش نمازها است. و نمازهاى امت به دنبال آن بالا مىرود؛ عقیده امام پیشاپیش حرکت مىکند و عقاید امت به دنبال آن است. این که گفته مىشود اگر کسى نماز اول وقت بخواند به امام زمانش اقتدا کرده است، ناظر به این است که چون امام زمان (علیهالسلام) اول وقت نماز مىخوانند مثل این است که انسان به آن حضرت اقتدا کرده است؛ وگرنه امکان دارد امام در جایى تشریف داشته باشند که افق آن متفاوت باشد. بنابراین، در شرق و غرب عالم هر کس نماز اول وقت بخواند به امام زمانش اقتدا کرده است.

پس امامت ملکوتى یعنى رهبرى اخلاق، عقاید و اعمال و بالاتر از همه اینها رهبرى ارواح، موصوف به عقیده و خُلق و عمل امام است؛ چون تمام این موارد صفات ارواح است و ارواح اگر بخواهند صعود کنند، روح طیب امام ـ صلوات الله و سلام علیه ـ پیشاپیش و راهنماى این کاروان است.پس امام ارواح، روح امام است و امام عقاید و اخلاق، عقیده و خُلق امام است.

چنین امامت ملکوتى را تمام ذریّه صالح و معصوم ابراهیم (علیهالسلام)دارا هستند و بالاترین و برجستهترین آن مربوط به اهلبیت (علیهمالسلام)است که وجود مبارک صدیقه کبرى (علیهاالسلام)از مصادیق بارز این انوار پاک به شمار مىآید. اما امامت مُلکى به معناى رهبرى امور اجرایى که تماس با مردم و شرکت در جنگ و صلح لازم دارد، به مردها مربوط است و زنها را شامل نمىشود.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – سوره فاطر۳۵: آیه ۱۰٫