آنچه درعالم رؤیا مىبینیم، داراى ابعاد و اندازه است؛ ولى ماده ندارد. بدن مثالى شبیه آن است. در عالم طبیعت، بدن، حجم، ابعاد، جرم و جسم دارد. در عالم رؤیا بدن طبیعى در بستر آرمیده است؛ ولى روح ما با آن بدن مثالى بدون جرم و داراى ابعاد در حال حرکت است. این را بدن مثالى مىگویند.

همه ما بعد از مرگ تا قیامت با چنین بدن مثالى همراه هستیم. بى تردید ما بدن مثالى را با علم و عمل خود مىسازیم؛ یعنى تمام اعمال و حرکات ما در شکلگیرى آن بدن مثالى دخالت دارد؛ براى مثال کسى مىخواهد بدنش در قیامت شبیه یوسف (علیهالسلام)باشد، مىتواند با کردارش این کار را انجام دهد. اگر آنچه «حسنه» و زیبا است انجام دهد، آن بدن به شکل یوسف در مىآید. چنانچه خداى ناکرده گناهان را مرتکب شود، بدن مثالىاش سیاه و بد چهره مىگردد.

آیه صدو ششم آل عمران که مىفرماید: «یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ»[۱] به همین مسئله اشاره دارد. وضو نور است و انسان را نورانى مىکند. وقتى در وضو صورت را مىشویید، در واقع به خداوند عرض مىکنید: خدایا از گناهانى که با صورتم انجام دادهام، توبه مىکنم؛ صورتم را پاک گردان. هنگام شستن دستها باید نیت این باشد که گناهان انجام شده با دست را ترک کنید و… . به هر حال، آنچه بدن مثالى انسان را مىسازد ،اعمال و نیات و کارهایى است که هر لحظه انسان انجام مىدهد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – سوره آل عمران۳: آیه ۱۰۶٫