انسانهاى کامل همان انبیا و اولیایند. کسانى که در شمار امت آنها جاى دارند، هرگز نمىتوانند به مقام آنها برسند. البته انسان مىتواند به مقام ولایت برسد و از اولیاى الهی شود؛ اما مقام نبوت و امامت به نص و نصب ذات اقدس اله وابسته است نه کسب.

پس چند مطلب داریم که باید از هم تفکیک شود:

۱ – نبوت، رسالت و امامت انتصابى است نه اکتسابى.

۲ – ولایت یعنى نزدیکى به خدا و تقرب الى الله به گونهاى که خدا کارهاى انسان را به عهده گیرد، هر چه خدا فرمود انسان اطاعت کند و تحت تدبیر مستقیم خداى سبحان باشد. این امر براى هر انسانى ممکن است.

۳ – مؤمنانى که در شمار امت جاى دارند، همان طور که از نبوت و رسالت و امامت بى بهرهاند، به مقام ولایتى که در حد انبیا و اولیا باشد، نیز دست نمىیابند. بسیار بعید است امت به جایى برسد که در حد پیامبر گردد؛ اما مىتواند به آنها نزدیک شود. مقام ولایت تا روز قیامت باز، و ولى الله شدن ممکن است.

درباره بخش دوم سؤال باید یاد آور شد، این مطلب در دعاى ماه رجب آمده و به مقام فعل ناظر است؛ وگرنه محال است انسان به جایى برسد که به خدا فرمان دهد و خدا از او اطاعت کند. البته در مقام فعل، گاه خداوند مىفرماید: «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً»[۱] یا در روایات هست که خداوند به برخى انبیا فرمود: من بیمار شدم چرا از من عیادت به عمل نیاوردید؛ آن قدر مؤمن در پیشگاه خداى سبحان عظمت دارد که خداوند مریضى مؤمن را، مریضى خود مىداند، چون مؤمن در حقیقت آیت و نشانه خدا است. در این گونه موارد که اشاره به مقام فعل است نه مقام ذات، از امر و نهى سخن به میان مىآید؛ یعنى مؤمن به جایى مىرسد که مظهر اسمى از اسماى خدا مىشود. این مظهر که اسمى از اسماى برتر است دستور مىدهد و مظاهر دیگر اسماى الهی اطاعت مىکنند، نه این که مؤمن فرمان دهد و خدا اطاعت کند.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – سوره بقره۲: آیه ۲۴۵٫