ذات اقدساله همه انسانها رابراى ظرفیت عدالت آماده کرده است. این حداقل است. عادل یعنى کسى که واجبات راانجام مىدهد و حرام راترک مىکند. این حداقل وظیفه هر مسلمانى است.

خداوند به همه ما استعداد کسب عدالت داده و راه آن را هم نمایانده است. عدالت مراتب دارد. از ضعیفترین مرحله عدالت که همان انجام واجبات و ترک محرمات است تا نزدیک مقام عصمت، مراتب بسیار وجود دارد.

از مرز عدالت که بگذریم ـ البته عادل ممکن است سهوا خلاف کند؛ ولى معصوم سهوا هم خلاف نمىکند ـ به ملکه عصمت مىرسیم. اگر کسى در راستاى کسب عدالت تمرین کرد، کمکم به مرز عصمت نزدیک مىشود؛ یعنى اگر قبلا هم معصوم نبود، از این به بعد مىتواند معصوم باشد.

البته عصمت نیز درجات فراوان دارد. معصوم شدن مخصوص کسى نیست، وجود مبارک حضرت زینب و حضرت ابوالفضل و بسیارى از فرزندان اهل بیت (علیهمالسلام) شاید به درجاتى از عصمت رسیده باشند؛ ولى ذات اقدس اله پستهاى کلیدى مثل نبوت، امامت و خلافت را به افراد خاص مىدهد؛ یعنى به کسى که مىداند با این که مىتواند بلغزد تا آخر عمر نمىلغزد. به چنین افرادى مقام میدهد: «اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ».[۱]

حضرت على (علیهالسلام)در نهج البلاغه مىفرماید: اگر تمام اقالیم هفتگانه را به من دهند و بگویند به مورى ظلم کن، نمىکنم؛ یعنى من با آن که مىتوانم، ظلم نمىکنم: «وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِیتُ الْأَقَالِیمَ السَّبْعَهَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاکِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِیَ اللَّهَ فِی نَمْلَهٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِیرَهٍ مَا فَعَلْتُهُ».

بنابراین، راه معصوم شدن باز است؛ هر چند رسیدن به مراحل عالیه عصمت کار سادهاى نیست.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – سوره انعام۶: آیه ۱۲۴٫