علوم دو قسم اند. بعضى از علوم علاوه بر سعادت دنیا، سعادت آخرت انسان را هم تأمین مىکنند، یعنى اسنان را با ملکوتش آشنا مىسازند مثل علم توحید و معرفت نفس و اخلاق، اینها در درجه اول اهمیت قرار دارند. علوم دیگر مثل فیزیک و ریاضى علومى است که براى رفع نیازها است.

دین اسلام چون جامع دنیا و آخرت است هر علمى را که مورد نیاز جامعه است و در تدین و تمدن انسان نقش سازنده دارد تجویز نموده است؛ منتها فرا گرفتن این علوم مراتب دارد، گاه واجب عینى و گاه واجب کفایى است. بنابراین، حدیث فوق شامل فیزیک و شیمى و ریاضى و امثال اینها هم خواهد شد. لیکن اگر کسى فیزیکدان یا ریاضیدان بود باید بداند نردبان خوبى در اختیار او قرار گرفته تا ترقى کند و بالا رود نه این که مانند مقنّى به چاه برود.

شما دنیاى کنونى را که بررسى کنید مىبینید قسمت مهم بودجه جهانى صرف سلاحهاى کشتار جمعى، مفاسد اخلاقى، قاچاق مواد مخدر و امثال آن و بخش کمى از آن جهت ارتزاق مردم مصرف مىشود. در حالى که پیام رسمى اسلام چیز دیگرى است.

مرحوم کلینى رضوان اللّه تعالى علیه حدیثى را در اصول کافى نقل مىکند که فردى آمد امام را زیارت کند عرض کرد: دو گروه از کافران به جان هم افتادهاند، خرید و فروش سلاح هم الان سود آور است، شما اجازه مىدهید به اینها اسلحه بفروشیم یا نه؟ حضرت جوابى داد که با تحلیل به سه فتوا منجر مىشود فرمود: ۱ – بفروش؛ ۲ – به هر دو گروه بفروش؛ ۳ – سلاح دفاعى بفروش نه کشتارى، سپر و زره و چکمه بفروش ولى دشنه و نیزه و شمشیر و تیر نفروش؛ این را مىگویند آن علم اساسى که به دست این مهندسین ملکوتى است.

این علم است که گفتند تا چین برو و یاد بگیر. یعنى هر علمى که انسان را متخلق به اخلاق الهى کند، فیزیک باشد یا ریاضى، طب باشد یا فقه، اگر آن خاصیت اصلى را داشت ارزش پیدا مىکند. ولى اگر انسان را به خدا نزدیک نکرد هر چه باشد ولو علم دین، فایده ندارد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی