انگشترى از زینتهایى است که به آراستگى و زیبایى دست مىافزاید و از زبان معصومین (علیهماالسلام) هم بر این کار توصیههاى فراوانى شده است.

امام صادق (علیهالسلام) فرموده است: «دوست مىدارم که مؤمن نگین انگشترش از پنج چیز باشد: یاقوت که از همه فاخرتر است. عقیق که از هر نگین دیگر براى خدا و ما خالصانهتر است. فیروزه… و حدید صینى (آهن چینى) و سنگها و درهاى سپید ناحیه نجف».[۱]

 

در احادیث براى هر یک از این انگشترها فوائد و آثار متعددى ذکر گردیده که در اینجا تنها به گوشههایى از آن اشاره مىشود:

حضرت على (علیهالسلام) در فضیلت به دست کردن انگشتر عقیق مىفرماید: «صَلاَهُ رَکْعَتَینِ بِفَصِّ عَقِیقٍ تَعْدِلُ أَلْفَ رَکْعَهٍ بِغَیرِهِ»؛[۲] «کسى که انگشتر عقیق در دست کند و دو رکعت نماز با آن بخواند، ثواب آن دو رکعت، برابر با هزار رکعت نمازى است که بدون انگشتر عقیق بخواند».

در روایتى از قول حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) و به نقل از پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) آمده است: «کسى که انگشتر عقیق به دست کند، همیشه خیر مىبیند».[۳]

امام صادق (علیهالسلام) در خاصیت انگشتر یاقوت فرمودهاند: «تَخَتَّمُوا بِالْیوَاقِیتِ فَإِنَّهُ ینْفِى الْفَقْرَ»؛[۴] «انگشتر یاقوت در دست کنید؛ زیرا که تنگدستى را از بین مىبرد».

امام صادق (علیهالسلام) پیرامون فضیلت انگشتر فیروزه نیز مىفرماید: «فیروزه مایه مسرت خاطر زنان و مردان مؤمن مىشود و نور چشم را تقویت مىکند و سینه را گشاده مىسازد و بر نیروى دل مىافزاید».[۵]

 

ایشان در پاسخ به سؤالى در خصوص فضیلت دُرّ نجف چنین بیان داشتهاند: «هر کس به آن بنگرد، خداوند به هر نظر، اجر پیامبران و صالحان  را مىنویسد و اگر لطف و رحمت خداوند بر شیعیان ما نبود، هر نگین از آن چنان گران مىشد که به هیچ قیمت پیدا نشود؛ ولى خداوند آن را براى ایشان فراوان و ارزان قرار داده است که توانگر و مستمند ایشان بتوانند از آن نگین انگشتر بسازند».[۶]

 

بنابر احادیث منقول، انگشتر باید در دو انگشت آخر یعنى انگشت کوچک و انگشت پهلوى آن قرار داده شود و براى انگشترى کردن در انگشت کوچک بسیار سفارش شده است و از انگشترى کردن در انگشت وسط و سبابه نهى کردهاند.[۷]

امام صادق (علیهالسلام) به نقل از پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودهاند: «امت من از اینکه انگشتر را به انگشت وسط و سبابه کنند، نهى شدهاند».[۸]

اما انگشتر به دست راست کردن ریشه در سیره معصومان (علیهماالسلام)دارد و یکى از نشانههاى ایمان شمرده شده است.[۹] آن بزرگواران، همیشه انگشتر در دست راستشان نموده و علاوه بر اینکه خود به این موضوع اهمیت مىدادند، شیعیان را نیز به این عمل سفارش کرده و آن را از علائم پیروان  امیرمومنان (علیهالسلام) بر مىشمردند.

 

امام رضا (علیهالسلام) در حدیثى به این موضوع اشاره نموده و فرمودهاند: «پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و دیگر امامان معصوم (علیهماالسلام) همواره انگشتر را بر دست راست مىنمودند».[۱۰]

از همینرو، انگشتر به دست راست نمودن به عنوان یک عمل مستحب از فضیلت بسیار برخوردار است.

از مجموع روایات که تا حدّ ممکن باید از خالى گذاردن دست راست از انگشترى و استعمال آن در دست چپ پرهیز کرد؛ زیرا انگشتر در دست راست کردن نشانه شیعه بودن است و ائمه اطهار (علیهماالسلام) نیز بر انجام این عمل و زنده نگه داشتن این سنت بسیار تأکید داشتهاند. البته اگر کسى خواست مىتواند علاوه بر استفاده انگشتر در دست راست آن را در دست چپ نیز استعمال نماید.

 

 

پی نوشت ها


[۱] – جامع الأخبار، ص ۱۳۵؛ علاوه بر این پنج انگشتر، برخى دیگر از انگشترها همچون زمرد و جزع یمانى نیز از سوى اسلام توصیه گردیده است. براى مطالعه بیشتر ر.ک: سنگ و خواص اعجابانگیز، سیدمحمد صدرا موحد ابطحى، نشر عطر عترت.

[۲] – أعلامالدین، ص ۳۹۳٫

[۳] – الأمالى، طوسى، ص ۳۱۱٫

[۴] – ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۱۷۶٫

[۵] – جامع الأخبار، ص ۱۳۵٫

[۶] – جامع الأخبار، ص ۱۳۵، الفصل الثالث و التسعون فى التختم بالعقیق. خاطرنشان مىشود علاوه بر خواص و فضیلتهایى که براى هر یک از این انگشترها ذکر شده از سوى معصومین (علیهماالسلام)حک نمودن اذکار خاصى  نیز براى انگشترها ذکر گردیده که این امر موجب مىشود تا هر یک از انگشترها داراى خواص و ویژگىهاى دیگرى نیز گردند. براى مطالعه بیشتر ر.ک: سنگ و خواص اعجابانگیز، سیدمحمد صدرا موحد ابطحى، نشر عطر عترت.

[۷] – از لحاظ فقهى این نهى حکایت از کراهت آن دارد و در آن فرقى بین زن و مرد نیست.

[۸] – مکارم الأخلاق، ص۹۳، فى کیفیه التختم.

[۹] – مستدرکالوسائل، ج۳، ص۲۸۸٫

[۱۰] – وسائلالشیعه، ج ۵، ص ۸۳٫