اگر انسان بخواهد نماز شب بخواند به درس روز لطمه وارد نمىشود به شرط این که شبها یک مقدار زود بخوابد و شام را سبکتر میل کند. شام را هر چه سبکتر میل کنید بهتر است. شما مىدانید بدن دو وعده غذا بیشتر احتیاج ندارد. به ما گفتهاند اگر سیر هستید غذا نخورید، در روایات آمده است در حال سیرى غذا خوردن استعداد را کم مىکند.

یکى از بیانات نورانى حضرت امیر این است که «لَمْ تَجْتَمِعَ الْفِطنَهُ و الْبِطْنَه؛ فطانت و هوشمندى با پُرخورى جمع نمىشود». پُرخور هرگز خردمند نمىشود، چرا؟ براى این که تمام تلاش و کوشش روح این است که این غذاها را هضم کند و دیگر فرصت اندیشیدن ندارد. درست مثل آن است که شما یک انسان متخصص دانشمند را رفتگر کوى و برزن کنید تا زبالهها را جمع کند.

اگر کسى بتواند استاد باشد چرا او را به رفتگرى وادار کنیم. روح انسان مىتواند استاد و مربى خوبى باشد، حیف است او را رفتگر جسم کنیم، بگوییم زبالهها را جمع کن. غذایى که مىخوریم تا به مواد دفعى و زباله تبدیل شود طول مىکشد. این کار را که بدن انجام نمىدهد؛ این روح است که باواسطه بدن این کارها را انجام مىدهد.

روح یک سلسله قواى ادراکى دارد یک سلسه قواى تحریکى. قواى تحریکى روح نیز یک سرى ابزار فیزیکى دارد مثل معده و روده و ریه و قلب، ولى آن که غذا را به صورت خون در مىآورد و عادلانه بین مو و ناخن و گوش و چشم و مژه تقسیم مىکند، نفس انسان است، روح آدم است.

خلاصه حیف است انسان روح خود را به رفتگرى وادار کند. وجود مبارک امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمود: «لا تَجْتَمِعُ عَزِیَمَهٌ وَ وَلیمَهٌ».[۱] یک وقت انسان اهل سورچرانى است، مىخواهد این جا سور بخورد و آنجا سور بخورد، هر روز یک جا میهمان باشد. آدم سورچران اهل عزم نیست.

انسان تا مىتواند بهتر است دستش کنار سفره خودش باشد. اگر کسى بخواهد اهل عزیمت و جزء وارثان اولولعزم باشد، در همان رفت و آمد با ارحام هم مراقب است.

گاهى میهمانىهایى پیش مىآید که عیبى ندارد انسان برود، اما این که سورچران باشد با اهل عزم بودن سازگار نیست. پس نماز شب انسان را از کار روز باز نمىدارد، به شرط آن که انسان مراقب مسائل جنبى باشد.

خیلى از برنامههاى تلویزیون است که انسان مىتواند نگاه نکند، همه سریالها که سودمند نیست. خیلى از جلسات و گفتنها و شنیدنها سودمند نیست. حضرت امیر (علیهالسلام) به فرزندش فرمود: جوان! مبادا کارى کنى یا حرفى بزنى که دیگران به تو بخندند. این کار، تو را کوچک مىکند. اگر نیم ساعت به اذان صبح بلند شوید هم به نماز شب مىرسید هم به نماز اول وقت؛ بعد هم کمى استراحت مىکنید و به درس روز هم لطمهاى وارد نمىشود.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – نهج البلاغه، خطبه ۲۴۱٫