هیپنوتیزم راه رسیدن به کمال نیست. گاهى ضرورت اقتضا مىکند انسان از خواب مصنوعى کمک بگیرد وگرنه راه صادق و مستقیمى که همه انبیا رفتند و به دیگران ارائه کردند راه کمال است. انسان راه حق را بفهمد، بعد در این راه به مقدار معتدل حرکت کند و دیگران را هم به همراه خود ببرد این راه، راه کمال است. به ما گفتهاند راه کمال، راه خیلى آسانى است، سخت نیست. چرا به دنبال هیپنوتیزم و امثال آن باشیم.

قرآن کریم تعبیرش این است: «لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ»[۱] ما قرآن را براى یاد حق آسان قرار دادیم، شما اگر خودتان را به امور بد عادت ندهید، کارهاى خوب خیلى سهل است.

شما که الحمدللّه اهل استعمال دخانیات نیستید خیلى به آسانى سیگار را ترک مىکنید چه رسد به بالاتر از سیگار، چون جسم خود را به آن عادت ندادهاید. الان براى شما تریاک نکشیدن و سیگار نکشیدن اصلاً مسئلهاى نیست، چون در دوران جوانى، خودتان را به این سموم عادت ندادهاید ولى اگر کسى خود را به این سموم معتاد کرد چون این کار تحمیلى است بر بدن، ترک آن مشکل است.

گناهان واقعا براى ما همین حکم را دارند. امیرالمؤمنین (علیهالسلام)فرمود: «تَعَطّروا بِالْاِسْتِغْفارِ لا تَفْضَحَکُمْ رَوائِحُ الذُّنُوب»[۲] عطر دو قسم است: عطر ظاهرى که استفاده از آن مستحب است بخصوص موقع نماز، عطر باطنى که شامّه جان را مىپروراند و آن فضیلت و طهارت روح است.

در روایات فرمودند با استغفار خود را معطر کنید وگرنه بوى بد گناه آبروى شما را مىبرد. کسانى که با مکتب اهل بیت آشنا شدند خیلى به آسانى از گناه مىگذرند و اجازه نمىدهند بوى تعفن گناه، روح آنها را آلوده سازد. البته اوایل کار مختصرى تمرین اینها دشوار است ولى بعد از آن خیلى آسان مىشود و دیگر نیازى نیست که انسان از کارهاى غیر طبیعى و غیر عادى مثل هیپنوتیزم استفاده کند.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – سوره قمر۵۴: آیه ۱۷٫

[۲] – بحارالانوار، ج ۹۰، ص ۲۷۸٫