برخى بر این باورند که «شایدِ» خدا، «باید» است ولى باید توجه داشت که لفظ «شاید»، گاهى به «گوینده» و گاهى به «فعل» بر مىگردد. گوینده هم گاهى عالم است گاهى جاهل و گاه شک دارد. ذات اقدس اله گویندهاى نیست که به چیزى جهل یا شک داشته باشد؛ زیرا: «اِنَّهُ بِکُلِّ شَىءٍ عَلیمْ» است، «بِکُلِّ شَىءٍ شَهیْد» است، «بِکُلِّ شَىءٍ مُحیطْ»است و مانند آن. پس استعمال این کلمات بر اساس خصوصیت گوینده آن یعنى خدا نیست بلکه مربوط به فعل است.

گاهى انجام فعل و شدنِ کارى در حد پنجاه، هفتاد و یا نود درصد است، مىگوید شما این کارها را انجام دهید شاید فلان هدف تأمین شود؛ زیرا این پنجاه درصد، همه اجزاء علت نیست بلکه بخشى از اجزاء علت است. مثلاً کسى بر اساس اصول کشاورزى زمین را شخم زده، بذرافشانى، آبیارى و سمپاشى و غیره را انجام داده، اما آیا مىشود گفت صددرصد اینها به بار مىنشینند؟ مسلماً جواب منفى است.

اگر کسى بخواهد با دید باز در این مورد صحبت کند مىگوید: شاید این بذرها به بار بنشینند (مقام فعل) چون یک سرى عوامل پیش بینى نشدهاى در راه است که امکان دارد مانع باردهى بذرها شود و البته ذات اقدس اله مىداند کدام یک به بار مىنشیند و کدام یک نمىنشیند، ولى شدن کار را (به بار نشستن) براى ما با لَعَلَّ بکار مىبرد.

اینکه مىفرماید روزه بگیرید «لَعَلَّکُم تَتَّقُونُ» به این معنى نیست که خدا معاذاللّه شک دارد، بلکه او مىداند روزه حقیقى تقوا مىدهد ولى اینکه روزه ما آلوده به چه حوادث تلخ و ناگوارى شود و آیا به درجه قبولى برسد یا نه، این لعلّ مربوط به فعل ما است.

مطلب دیگر این است که در بسیارى از موارد اگر به شخصى بگویند فلان کار تو، صد در صد آینده شما را تأمین مىکند گرفتار غرور مىشود. براى اینکه غرور او را نگیرد تعبیر اخلاقى این است که به او گفته شود شاید به مقصد برسى. به هر حال کلمه لَعَلَّ، لیت، عَسى که در قرآن کریم آمده هرگز به ساحت الهى بر نمىگردد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی