آیات عظام امام، بهجت، سیستانى و فاضل: اگر مجتهد دوم اعلم یا مساوى با ایشان باشد، تقلید شما صحیح است.[۱]

آیهاللّه تبریزى: اگر مجتهد دوم اعلم باشد و یا احتمال اعلمیت در او داده شود، تقلید شما صحیح است.[۲]

آیات عظام خامنهاى، صافى، مکارم، نورى و وحید: اگر مجتهد دوم اعلم باشد، تقلید شما صحیح است.[۳]

تبصره. بر اساس نظر برخى از مراجع (بهجت و سیستانى)، رجوع به مساوى در غیر موارد علم اجمالى به مخالفت قطعى جایز است. 

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – امام، تحریرالوسیله، ج ۱، م ۴؛ بهجت، توضیحالمسائل، م ۶؛ فاضل، توضیحالمسائل، م ۱۱؛ سیستانى، تعلیقات علىالعروه، م ۱۱ و ۱۳٫

[۲] – استفتائات، س ۶۱٫

[۳] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س ۴۵؛ صافى، جامع الاحکام، ج ۱، س ۱۴؛ مکارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۴؛ نورى، تعلیقات علىالعروه، م ۱۱؛ وحید، توضیحالمسائل، م ۴٫