در رابطه با وضعیت برادرتان، توجه شما و خانواده به چند نکته مهم جلب مى‏شود:

برادر شما در سن نوجوانى قرار دارد و نوجوان ویژگى‏هاى خاصى دارد که اگر در برخورد با او به این ویژگى‏ها توجه نشود، ممکن است مشکلات و بحران‏هایى براى وى و خانواده به وجود آید.

 از جمله ویژگى‏ هاى مهم نوجوان، روحیه استقلال طلبى او و جدا شدن از وابستگى‏هاى قبلى است. نوجوان مى‏خواهد پا به دنیاى بزرگ‏سالان بگذارد و خود را از قید و بند تقلید و پیروى از دیگران آزاد کند. از این رو از دستورات و برخوردهاى آمرانه دیگران – حتى پدر و مادر و افراد بزرگ‏تر – بیزار است و نمى‏تواند بپذیرد دیگران با او آمرانه برخورد مى‏کنند. البته این روحیه، کاملاً طبیعى است؛ چه اینکه نوجوان در حال گذار از مرحله کودکى و پا گذاشتن در دنیاى بزرگ‏سالى است و لازمه آن شکستن تقیّدات، محدودیت‏ها و وابستگى‏ها است. در عین حال روحیه نوجوان بسیار لطیف، تحریک‏پذیر و از نظر روانى بسیار حساس است. از سوى دیگر به دلیل رشد عقلى و شناختى، از توانمندى‏هاى قابل توجهى برخوردار است؛ از این رو مى‏خواهد خود تصمیم بگیرد و خود انتخاب کند و نهایتاً مى‏خواهد مسائلش را خود حل کند. لازمه چنین ویژگى و روحیه‏اى، این است که نوجوان با خانواده مخالفت‏هایى دارد و حتى ممکن است درگیرى و نزاع‏هایى نیز داشته باشد. بنابراین خانواده در برخورد با نوجوان، باید روش خود را تغییر دهد و الاّ با بحران‏هاى جدى مواجه خواهد شد و چه بسا او از خانواده طرد شود و یا اینکه خود تصمیم به جدایى از خانواده بگیرد؛ نتیجه این طرد یا جدایى، افتادن در دام شیادان و فرصت طلبان خواهد بود. بنابراین بسیارى از این رفتارهاى نابهنجار و مشکل زا، مقتضاى این دوره است و یا به دلیل عدم برخورد مناسب اطرافیان با نوجوان است.

 

از این رو رعایت راه‏کارهاى زیر، ضرورى است و تا حدود زیادى به حل مشکل کمک مى‏کند:

۱ – از برخورد آمرانه با نوجوان بپرهیزید.

۲ – مخالفت‏هاى او را امرى طبیعى تلقى کنید.

 ۳ – در تصمیم‏گیرى‏ها او را مشارکت دهید و با او مشورت کنید و به نظرش احترام بگذارید.

۴ – با او رابطه دوستانه برقرار کنید (به ویژه والدین) ؛ اگر با او دوست شوید، بسیارى از مشکلات و تعارضات حل خواهد شد و احتمال اینکه در بیرون خانه جذب افراد ناباب خانه شود، بسیار کاهش مى‏یابد.

۵ – به والدین یادآورى کنید تا در تأمین نیازمندى‏هاى اعضاى خانواده، مدیریتى صحیح اتخاذ کنند ؛ به این صورت که وقتى مى‏خواهند وسایل مورد نیاز فرزندان را تهیه کنند، زمان‏هاى خاصى را متناسب به نیازهاى فرزندان در آن فصل براى همه آنها خرید کنند براى مثال اگر تابستان است و مى‏خواهن لباس تابستانى بگیرند، براى همه فرزندان بگیرند و همین طور در فصل زمستان… این کار باعث ایجاد هماهنگى متناسب با نیازهاى فرزندان در خانواده مى‏شود و ثانیا از خریدهاى ناگهانى – که موجب تنش بین فرزندان مى‏شود – جلوگیرى مى‏کند.

۶ – از برخوردهاى ناعادلانه پرهیز شود ؛ افراد با یکدیگر فرق کنند و ممکن است محبوبیت آنها در دل‏ها متفاوت باشد. در ابراز عواطف و احساسات، باید فرقى بین افراد گذاشته نشود، زیرا بسیارى از این نابهنجارى‏ها و تعارضات ناشى از رفتارهاى نسنجیده والدین است. آنان باید با تدبیر محبت‏هاى خود را عادلانه میان فرزندان تقسیم کنند تا جلوى حسادت بین آنها گرفته شود.

۷ – به روابط او بیرون از خانه توجه بیشترى داشته باشید و در صورت نامناسب بودن دوستانش، افراد بهترى را جایگزین کنید یا از طریق معاشرت با خانواده‏هاى سالم – که فرزندان پسر هم سن و سال او دارند – بیشتر رفت و آمد کنید تا آنها با هم دوست شوند و خلأ دوستان سالم پر شود.

۸ – از سختگیرى‏هاى بى‏مورد نسبت به او بپرهیزید.

 ۹ – او را سرزنش نکنید، زیرا سرزنش زیاد، آتش لجاجت او را شعله‏ورتر مى‏کند.