تقویت مهارت‏ هاى ارتباطى

شما باید با تمرین، مهارت‏هاى ارتباطى را در خود تقویت کنید. برقرارى ارتباط با دیگران، یک نوع هنر است و این هنر قابل یادگیرى است؛ یعنى، همان طور که خیلى از رفتارها را با مشاهده رفتار دیگران و تمرین و تکرار آموخته‏ایم؛ مهارت‏هاى ارتباطى را نیز باید بیاموزیم و با تمرین و تکرار آنها را به عادت و ملکه تبدیل کنیم، آیا شما در سال‏هاى اول کودکى، مثل الان مى‏توانستید به راحتى غذا بخورید، لباس‏هاى خود را بپوشید، رانندگى کنید، مقصود خود را روى کاغذ بیاورید و بنویسید و…؟ هرگز؛ اما الان همه این مهارت‏ها را به راحتى و بدون اضطراب انجام مى‏دهید؛ بر این اساس مى‏توانید مهارت‏هاى ارتباطى را نیز یاد بگیرید. از همین الان یادگیرى این مهارت را آغاز کنید.

 

براى موفقیت در این کار با دقت به راه‏کارهاى زیر عمل کنید:

۱ – نخستین گام براى ایجاد ارتباط با دیگران، «جرأت ورزى» است ؛ یعنى، بدون ترس و با جرأت، باب سخن را با دیگران باز کنید. البته ابتدا کمى دشوار است ؛ مانند کسى که مى‏خواهد وارد استخر آب شود ؛ ولى کمى از سردى آب دلهره دارد. اما وقتى  داخل آب رفت، به تدریج احساس مى‏کند نگرانى او یک امر واقعى نبوده و آب نه تنها ترس ندارد ؛ بلکه شنا کردن در آن، بسیار فرح بخش و لذت‏آور است.

۲ – در گام دوم کلمات «سلام و احوال پرسى» را بر زبان جارى کنید.

۳ – هنگام سلام کردن، بکوشید با نگاه محبت‏آمیز، انرژى مثبت و رابطه محبتى با طرف مقابل برقرار کنید.

۴ – با مشاهده رفتار و گفتار دیگران، بکوشید از تجربیات و مهارت‏هاى دیگران الگوبردارى کرده و از آنها استفاده کنید. البته الگو بردارى نباید منجر به تقلید کورکورانه از دیگران شود. به عبارت دیگر مهارت و فن را بیاموزید ؛ خودتان آن را اجرا کنید.

۵ – جملات زیبایى که براى ایجاد ارتباط مناسب است، یادداشت و آنها را تکرار کنید تا در مواقع ضرورى از آنها بهره بگیرید.

۶ – اگر در مراحل آغازین، دچار مشکل شدید و گاهى در ایجاد ارتباط شکست خوردید، هرگز نهراسید و مأیوس نشوید. و با جدیت تمام به ایجاد ارتباط با دیگران اهتمام بورزید تا به تدریج بر این مهارت تسلط یابید. مطمئن باشید اگر تمرین و تکرار کنید و جرأت داشته باشید و از شکست نهراسید ؛ طولى نخواهد کشید که مشکل ارتباطى شما برطرف خواهد شد و به راحتى با دیگران ارتباط عاطفى برقرار خواهید کرد.