سقیفه آغاز همه انحرافات در جامعه اسلامی و منشا ظلمها و ستمها بر خاندان عصمت و طهارت و سرآغاز به وجود آمدن فاجعه کربلا بود.
در سقیفه عملاً با انکار امامت و تداوم نیافتن رهبری الهی که در غدیر طراحی شده بود، شرایطی برای جامعه‏ اسلامی پیش آمد که به تدریج حاکمیّت بنی‏اُمَیّه، این دشمنان دیرینه‏ اسلام را موجب گردید و زمینه صعود بنی‏اُمَیّه برای تکیه بر پست‌های کلیدی را فراهم ساخت و سرانجام با روی کار آمدن معاویه و فرزند سگبازش یزید فاجعه عاشورا شکل گرفت.
آری اگر سقیفه شکل نمی‏گرفت و با غصب حقّ امیر مومنان علی(ع‏†، انحرافات پدید نمی‏آمد و زمینه‏های تسلّط امویان بر سرنوشت امّت اسلامی فراهم نمی‏شد، واقعه‏ عاشورا رخ نمی‏داد. نقل شده که «امیری از سیّدی پرسید حسین‏† را کجا کشتند؟ گفت: در کربلا. گفت اشتباه می‏کنی؟ آن حضرت را در سقیفه‏ بنی‏ساعده کشتند.»( عمادالدّین طبری، کامل بهائی، ج۲، ص۳۰۴٫)چرا که ظلم به اهل‏بیت‏‰ و مهجوریّت آنان از سقیفه آغاز و این توطئه با شهادت امام علی‏† و امام حسین‏ علیهما السلام کامل شد.(در این زمینه عالم جلیل القدر حضرت آیه الله سید محمد حسین پور علوی، کتابی با عنوان: «نقش سقیفه در حادثه عاشورا و پیامدهای آن» تالیف نموده که برای مطالعه بیشتر و کاملتر می توانید به این کتاب مراجعه نمایید).

 

 

 

منبع:پرسمان