نخست باید دانست در اعمال انسان سه عامل مهم نقش دارد:

۱ – عوامل وراثتى و ژنتیکى

۲ – عوامل محیطى.

۳ – اختیار و انتخاب.

سه امر یاد شده، از عوامل متغیر هستند که هیچ گاه شرایط مساوى را براى افراد انسان ها به وجود نمى آورند و این تفاوت ها از زیبایى هاى آفرینش و بر اساس «حکمت» خداوند است.

اما «عدالت» خدا بر این اساس است که از هر کس با توجه به شرایط محیط و عوامل ژنتیکى و امکاناتى که در اختیار دارد، بازخواست کند؛ لذا شدت و یا تخفیف عذاب و یا پاداش او نیز با ملاحظه هر سه عامل است.

به طور مثال در روایت آمده که خداوند، هفتاد خطا را بر جاهل مىآمرزد که یکى از آنها را بر عالم نمى آمرزد. بنابراین تأثیر عوامل غیر اختیارى در روحیات و اعمال و کنشهاى انسانها، امرى مسلّم و تردید ناپذیر است؛ لیکن این گونه امور هرگز سلب کننده اختیار و آزادى اراده انسانى نیستند و از طرف دیگر نمىتوانند فطرت پاک الهى آدمى را – که اورا به سوى خدا و فضایل و پاکىها فرا مىخواند – از بین ببرند.

نقش عوامل محیطى یا وراثتى یاد شده آنها، ایجاد زمینه گرایش به سوى بعضى از رذالتها و منکرات است. بنابراین تفاوت یک انسان حرام زاده یا فردى که در محیط تربیتى فاسدى تولد و رشد مىیابد، با فرد حلال زاده یا کسى که در محیط سالم تولد و رشد یافته، آن است که در وى زمینه گرایش به کژىها و آلودگىها بیشتر است؛ ولى این زمینه هرگز توانایى و اراده اصلاح را از او سلب نمىکند و همین انسان بر حسب فطرت الهى میل به سوى نیکىها و ارزشهاى متعالى نیز دارد. بنابراین مىتواند مانند هر کس دیگر به سمت ارزشها و فضایل حرکت کند.

در طول تاریخ نیز بسیارى از انسانهایى که در محیط سالم رشد کردهاند، به سوى انحرافات گرویده و در مقابل افرادى در محیط هاى فاسد علیه تمایلات نفسانى پست خود قیام کرده و به اصلاح گراییدهاند. از طرف دیگر عذاب و پاداش الهى، نسبت به همه انسانها یکسان نیست؛ چنان که گفتهاند: در قیامت سه کتاب وجود دارد که به حسب آنها پاداش و جزا صورت خواهد گرفت:

۱ – پرونده سیئات،

۲ – پرونده حسنات،

۳ – پرونده نعمات.

مقصود از نعمتها صرفاً آب و نان و … نیست؛ بلکه مهمترین آنها عوامل تربیتى ـ مانند پیامبران، علما، خانواده خوب، دوستان خوب، شرایط اجتماعى مناسب، قواى ادراکى، شرایط ژنتیک و… ـ مىباشد.

از اینجا روشن مىشود که مسئولیت هر کس در پیشگاه خداوند، متناسب با نعمتهایى است که پروردگار به وى ارزانى داشته و عدالت الهى ایجاب مىکند با ملاحظه تمام شرایط و عوامل ارادى و غیر ارادى دخیل در افعال انسان، هر فردى را پاداش و جزا بخشد. آنچه در روایات درباره حرامزادگان و … آمده، همه براى تذکر و یادآورى وجود همین زمینهها است و از آنها مىتوان در امور تربیتى نتایج درخشانى گرفت. بنابراین وجود این عوامل و تأثیر آنها، هیچ تضادى با عدل الهى و پاداش و عذاب اخروى ندارد.

 

پرسش و پاسخ های دانشجویی پیرامون خداشناسی/ مؤلف:محمدرضا کاشفی

دفتر نشر معارف