آیین طشت گذاری یکی از قدیمی ترین سنتها و مناسک ایرانی است که جمع کثیری از مردم ترک زبان ایران، با این آیین عزاداریهای محرم را شروع می‌کنند.
مراسم طشت گذاری، مراسمی است سنتی که در عزاداری ایام عاشورا و عمدتا در شهرستان اردبیل برگزار می‏شود و طشتهای آب را که رمزی از فرات می‌باشد در مساجد و حسینیه ‏ها می‏آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حر می‌باشد که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذیحجه‏، آب مشکها را در طشتها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب‏ کردند.

 


البته سند تاریخی دقیقی در این زمینه به دست نیامده ولی براساس متن قدیمی طشت گذاری به صورت تلفیقی با استفاده از سه زبان فارسی، ترکی و عربی نوشته شده است و می توان حدس زد آیین طشت گذاری حداقل به طور قطع از عصر صفویه وجود داشته است.
هر چند در عصر قاجار فقط در مسجد جامع اردبیل این مراسم برگزار می شد اما هم اکنون در ۲۰۰ مسجد اردبیل مراسم طشت گذاری برگزار می شود و علاوه بر این در سه دهه اخیر برگزاری مراسم طشت گذاری به سایر شهرهای استان اردبیل و بیشتر شهرهای آذربایجان شرقی، غربی و زنجان نیز تسری یافته است.

 

 

منبع:پرسمان