سوال –  آیا به اعتقاد شیعه قرآن موجود تحریف شده است ؟


قرآن موجود در نزد شیعه ، همان قرآنی است که به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده و هیچ گونه تحریف و تغییر پیدا نکرده است ، جز اینکه آیات مدنی در سوره های مکی و بالعکس درج شده ، و قرآن فعلی به ترتیبی که آیات و سوره های آن در ظرف بیست و سه سال به حسب احوال و اوضاع گوناگون ، و مناسبات و وقایع مختلف بر پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم به تدریج نازل می شد ، نیست ؛ بلکه از سوره های بزرگتر شروع و به سوره های کوچکتر ختم می شود؛ لیکن در عین حال هیچگونه اختلاف و تحریف در آن راه نیافته است .
از اینها گذشته ، خداوند متعال نیز از مصونیت قرآن مجید از هرگونه تباهی و نابودی و تحریف و تغییر خبر داده و می فرماید : انا نحن نزلنا الذکر ، و انا له لحافظون . (حجر : ۹)
بی تردید ما این یادآوری و ذکر (یعنی قرآن ) رانازل کرده ایم ، و قطعا نگهبان آن خواهیم بود .
و نیز می فرماید : و انه لکتاب عزیز لا یاءتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه ، تنزیل من حکیم حمید (فصلت : ۴۱ و ۴۲)
و به راستی که آن کتابی ارجمند است که از پیش روی این کتاب و از پشت سر آن هرگز باطل به سویش نمی آید ، این کتاب فرو فرستاده از سوی خداوند حکیم و ستوده است .
بنابراین ، قرآن مجید به حفظ و صیانت الهی ، محفوظ و مصون بوده ، و از هرگونه تحریف نگهداری شده ، و همان قرآنی که به پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم نازل شده است ، و پر واضح است که درج آیات مدنی در سوره های مکی ، و آیات مکی در سور مدنی موجب تحریف نمی گردد و ضرری به مقاصد عالیه قرآن کریم نمی رساند .

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شادَ