در مورد فلسفه‌ی مهریه توجّه به چند نکته‌ی ضروری است:

۱٫‌ از آن‌جا که معمولاً به طور فطری مردان به خواستگاری زنان می‌روند، طبیعی است که چیزی به عنوان هدیه و پیشکش به زن بدهند و با این کار، صداقت، وفاداری و اهمّیّت دادن به همسر و زندگی آینده‌اش را به ظهور برساند. بنابراین یکی از آن هدایا می‌تواند مهریه باشد. در حالی که زنان به طور فطری به گونه‌ای هستند که نوعاً خواستگاری می‌شوند ولی خواستگاری نمی‌کنند زیرا با طبیعت و روحیات آنان سازگار نیست. بنابراین کسی که پیش قدم می‌شود، پیش کش هم می‌دهد.

۲٫‌ در روابط زناشویی، اگرچه هر دو طرف لذّت می‌برند امّا جنس زن پذیرنده و دل‌ربا است امّا جنس مرد انجام‌دهنده و کام‌گیرنده است و این روحیه‌ی برتری‌جویی و بهره‌گیری در اکثر مردان قابل مشاهده است و نشان‌دهنده‌ی طبیعت آنان است.

نکته‌ی پایانی این‌که در روابط زناشویی لذّت‌انگاری برای مرد اولویت دارد و اصل است، امّا برای زن معطوف شدن محبّت شوهر به سوی او و تداوم ارتباط بسیار مهم است. به عبارت دیگر اگرچه خودش هم لذّت می‌برد امّا لذّت بردن مرد برای او مهم‌تر است تا نظر او جلب شود و زندگی با محبّت تداوم پیدا کند، به همین جهت حتّی گاهی بدون این‌که خودش لذّت ببرد به روابط زناشویی تن می‌دهد.

 

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی حقوق خانوادگی زن؛ دفتر نشر معارف – مؤلف: سید ابراهیم حسینی