سؤال: فرزند اوّل ما ناخواسته به دنیا آمد و متأسّفانه حس می‌کنم در تربیت ایشان یک مقدار کوتاهی کرده‌ایم. چگونه او را درست تربیت کنیم.

جواب:

وقتی خداوند به ما یک خانه می‌‌دهد، در طول زمان یاد می‌گیریم که چطور از آن مراقبت کنیم تا زود آسیب نبیند؛ مثلاً لوله‌ی آن نترکد، قیمت قبض برق و آب آن خیلی گران نباشد و…

 این لفظ صحیح نیست که پدر و مادرها گاهی اوقات بیان می‌کنند که فرزند ما ناخواسته به دنیا آمده است. همین که این کودک به ما تعلّق گرفته است، یعنی همان هدیه‌ی خدا  که در زندگی باعث برکت می‌شود. خداوند متّعال در آیه شریفه می‌فرماید: گاهی اوقات ما روزی را “مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ[۱] می‌دهیم؛ یعنی از جایی می‌دهیم که شما محاسبه نمی‌کنید. لذا فرزندان هم یک روزی الهی برای انسان‌ها هستند.

اصول تربیت فرزند:

الف. عقل سلیم

تربیت با عقل و اندیشه اتّفاق می‌افتد؛ یعنی خیلی از مواردی که در تربیت محقّق می‌شود نیاز به تفکّر داشته و باید در زوایای مختلف آن بررسی و مطالعه کرد. به عبارت دیگر یکی از اصول در تربیت عقل سلیم است

ب. مطالعه در مورد تربیت

استفاده از کتب و سی‌دی‌هایی که در این زمینه وجود دارد می‌تواند در مورد تربیت فرزند موثر باشد.

ج. شرکت در کلاس های تربیت فرزند

بهره‌مندی از کلاس‌هایی که در این زمینه وجود دارد برای رشد معرفت نسبت به اصول تربیت کودکان بسیار کارگشا  است.

د. مشاوره با افراد موفق

چهارمین نکته مشاوره با افرادی است که در تربیت، موفّق بوده‌اند؛ البته این مطلب اختصاص به کارشناس تربیتی ندارد؛ بلکه کسی که در راستای زندگی خود در تربیت فرزندش موفّق بوده و دارای تجربیات مفید می‌باشد، می‌تواند خیلی به ما کمک کند.

ه. استفاده از تجربیات

از دیگر راه‌ها جهت اعتلای معرفت تربیتی، استفاده از تجربیات و مشاوره‌‌ی کارشناسان این عرصه است که با وجود امکاناتی مانند تلفن و اینترنت، به راحتی می‌توان از آن‌ها بهره جست؛ مثلاً  امروزه نهاد‌ها و سازمان‌هایی که در حوزه‌ی خانواده‌ کار می‌کنند، دارای سایت‌های شخصی هستند که والدین می‌توانند از طریق اینترنت با آن‌ها تماس داشته باشند. همچنین می‌توان به کمک تماس با مراکز مشاوره به صورت تلفنی از اصول تربیتی پرسید.


[۱]– سوره‌ی طلاق، آیه ۳٫