به تدریج تئوریسین ها و مغزهای متفکرِ سازنده این گروه دست به کار شدند و نوتروریست‌های قرن ۲۱ را زیر چتر خود آوردند. تاکتیک ها و تکنیک‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی باعث شد تا با بزرگ‌نمایی رفتار این گروه در سوریه و بعد در عراق، نگاه جهانیان به این گروه معطوف شود و همین فرصت کافی بود تا مسئله ایجاد «خلافت اسلامی» توسط رهبران داعش مطرح شود. جالب این‌که برخی از تحلیل‌گران ایرانی نیز این سودای ساختگی داعش را جدی گرفته بودند؛ همان‌طور که مبارزه تبلیغاتی آمریکا را با این گروه تحت عنوان به اصطلاح «ائتلاف بین المللی ضد داعش» جدی گرفتند و خواستار پیوستن ایران به این ائتلاف و همکاری با آمریکا شدند. چه بسا در پشت این جدی گرفتن ها هم برنامه‌ای خاص نهفته که در بخشی از این برنامه، بازیِ تبلیغاتیِ نامه‌نگاریِ محرمانه اوباما به رهبر انقلاب گنجانده شده است.

7059-80242176-C2G

«نشان دادن چهره‌ای خشن و افراط‌گرایانه همراه با اعمال زور و خشونت از اسلام» دقیقاً چیزی است که آمریکا و غرب مدّت ها به دنبال ارائه آن به جهانیان بودند و بالاخره با باز شدن پای داعش به سوریهف پازل این بخش از رویای اسلام هراسی آمریکا تکمیل و فیلم‌های هالیوودی‌اش به واقعیت تبیدل شده بود.

تکمیل این پازل در حقیقت تیر چند شعبه‌ای بود که چندین هدف ریز و درشت را با هم نشانه گرفت: تضعیف دولت «نوری مالکی» به عنوان متحد استراتژیک ایران در منطقه، حذف «بشار اسد» و دولت او به عنوان حلقه طلایی محور مقاومت، مشغول کردن حزب الله لبنان به این بازی و تضعیف آن به عنوان بازوی ایران برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی در خط مقدم، به راه انداختن جنگ مذهبی بین شیعیان و اهل تسنن، به نمایش گذاشتن چهره‌ای خشن از اسلام در برابر چشم مردمان دنیا و در نهایت باز کردن پای دولت‌های مستکبر در منطقه فوق العاده راهبردی غرب آسیا.

تمام اهداف یاد شده با راهبرد اصلی ایالات متحده در منطقه، یعنی ایجاد ناامنی در غرب آسیا برای استثمار دولت‌های این منطقه و تسلط بر منابع انرژیِ مکانی که آن را «قلب زمین» می‌نامند، همخوانی دارد. البتّه تأمین و حفظ امنیت دشمن اصلی ایران یعنی رژیم صهیونیستی در این نطقه از زمین نیز از نظر دور نگه داشته نشده است.

شاید تنها رژیمی که از حوادث فعلی و پیچیده شدن اوضاع غرب آسیا خشنود به نظر می‌رسد، رژیم صهیونیستی باشد که بدون کمترین هزینه‌ای ذهن مردم جهان و مسلمانان را به اطراف خود معطوف و تا مدّتی خیال خود را از یکی از دشمنان همسایه‌اش یعنی سوریه راحت کرده است. در واقع بیش‌ترین نفع از اجرای اهداف «مشغول‌سازی محور مقاومت» نصیب رژیم صهیونیستی می‌شود.

هر یک از سرویس‌های اطلاعاتی محور عربی- غربی یک پای «داعش» را تشکیل می‌دهند و در پوست القاعده و البتّه با نظارت غیر مستقیم آمریکا و انگلیس در حال چنبره زدن بر روی محور مقاومت است. در پشت تلاش این گروه برای پیاده‌سازی پروژه «خلافت اسلامی» که با اعمال سبعانه محیر العقولی -حتّی در تقابل با سایر گروه‌های تروریستی- همراه است، سرویس‌های اطلاعاتی، از سرویس اطلاعاتی قطر و عربستان سعودی و ترکیه گرفته تا سرویس‌های فرانسه، سیا، ام آی ۶ و حتّی موساد، هر یک بخشی از اجرای این پروژه را بر عهده گرفته‌اند.

بی‌دلیل نیست که ظرف مدّت کوتاهی در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی استان رِقّه به طور کامل و همراه با بخش‌هایی از دِیر الزور، حَسَکه، جلب، حَماه و حمص در سوریه و استان‌های الانبار، موصل و بخش‌هایی از صلاح الدین و دیاله در عراق توسط داعش اشغال می‌شوند و اگر دفاع جانانه گروه‌های مقاومت در منطقه نبود، طولی نمی‌کشید که پرچم داعش بر فراز خانه‌ها و ادارات بغداد و بیروت نصب می‌شد.

سؤال این‌جا است که چطور این گروه تروریستی که در ابتدا برای اجرای اهداف بلند پروازانه‌اش از این استعداد و تعداد نیرو بهره نمی‌برد، با وجود رفتارها و جنایات عجیب و غریب، هنوز هم جوانان کشورهای مختلف حتّی اروپائی را که بعضاً از امکانات رفاهی خوبی هم برخوردارند، جذب و راهی میدان سخت نبرد می‌کند؟

داعش از اسلوب و روش‌های متعدد جذب نیرو استفاده می‌کند که بسیاری از آن‌ها ناشناخته است:

۱ – جذب از طریق فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی مجازی به ویژه فیس بوک، توئیتر و یوتیوب با پخش بیانیه‌های حماسی و کلیپ‌هایی که نشانه اقتدار و توانمندی مالی و تسلیحاتی داعش است. بد نیست بدانیم که گروه داعش با پشتوانه مالی ۳۱ کشور عربی و غربی، فروش نفت و گاز سوریه و تصرف بانک‌های سوری و عراقی، ثروتمندترین گروه تروریستی جهان است که به راحتی می‌تواند اعضایش را از لحاظ مالی پوشش بدهد.

۲ – ایجاد شبکه‌های موبایلی در سیستم اندروید مانند «فجر الاخبار الساره» و «فجر البشائر» که با هدف پوشش دادن اخبار موفّقیّت‌های میدانی داعش راه‌اندازی شده و به راحتی از طریق سایت گوگل پِلی و دیگر سایت‌های مشابه قابل دانلود است.

۳ – بازی‌های اینترنتی تتحت عنوان «صلیل الصورام» که در آن تاکتیک‌های عملیاتی داعش ترویج می‌شوند. به تازگی این گروه، تیزر یک بازی کامپیوتری به سبک بازی معروف GTA را روانه صفحات فضای مجازی کرده که در آن عناصر داعش برای نابودی نیروهای عراقی و آمریکایی به مبارزه می‌پردازند.

۴ – انتشار مجله «دابِق» (نام روستایی در حلب که محل آغاز جنگ‌های صلیبی بوده است) که در مناطق تحت سیطره داعش توزیع می‌شود و به جای تشریح طرح‌های انجام شده و آینده این گروه می‌پردازد. در حال حاضر نسخه عربی و انگلیسی آن در اینترنت موجود است و به ایمیل افراد مختلف نیز ارسال می‌شود.

۵ – تولید و عرضه لباس و پوشاک و لوازم تزئینی با آرم داعش که عمدتاً در ترکیه و اندونزی تولید و از طریق شبکه‌های اینترنتی و حتّی فروشگاه‌هایی در ترکیه فروخته می‌شوند.

۶ – استفاده از اوضاع بد معیشتی و بیکاری جوانان عرب و غیر عرب. در حال حاضر داعش به جوانان مجرد سوری ماهیانه ۴۰۰ دلار و به افراد متاهل علاوه براین مبلغ، به ازای هر زن ۱۰۰ دلا و هر بچّه ۵۰ دلار می‌پردازد. جوانان غیر سوری نیز علاوه بر این مبلغ فوق از امکانات اسکان و هدیه ازدواج معادل ۱۲۰۰ دلار بهره می‌برند.[۱] همان‌طور که اشاره شد این هزینه‌ها از محل درآمدهای نفتی و بانک‌های تحت سیطره داعش تأمین می‌شوند.

۷ – عملیات روانی با بزرگنمایی پیروزی‌ها و فتوحات که باعث تحریک جوانان می‌شود. این کار از طریق سایت‌های در اختیار داعش، فعالان مجازی در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های تلویزیونی همسو با این گروه تروریستی صورت می‌پذیرد.

۸ – تبلیغ جهاد نکاح که یکی از عوامل مهم جذب و حفظ جوانان عرب منطقه است. هم‌چنین دو بازار در موصل (عراق) و رِقّه (سوریه) در ساعاتی از روز به فروش زنان به اسارت گرفته شده برای کنیزی و سوء استفاده جنسی مشغولند.

توسعه و نفوذ داعش در منطقه غرب آسیا که با رشد تفکر تکفیری در مغرب عربی و شرق آسیا نیز هموار شده، بسیاریا ز کشورهای جهان و حتّی مردم اروپا را نگران کرده است. این کشورها که از شکست ائتلاف بین المللی ضد داعش دلسرد شده‌اند، بیم آن دارند که عناصر داعش که آموزش دیده هم هستند، به کشورهای خود بازگردند و امنیت آن‌ها را به خطر بیندازند. شاید حالا دیگر مردمان اروپا و کشورهای حامی داعش که فرزندانشان را به امید حذف بشار اسد و تفکر شیعی راهی منطقه شامات کرده بودند، این جمله ولی امر مسلمین جهان را با پوست و گوشت خود لمس کنند که: «استعماگران داعش و القاعده را برای مقابله با جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی درست کردند که البتّه امروز دامن خودشان را گرفته است.»[۲]

منبع: عصر اندیشه


[۱]– سایت اینترنتی مرکز منطقه‌ای مطالعات راهبردی قاهره.

[۲]– بیانات مقام معظّم رهبری در تاریخ ۲۱ / ۰۷ / ۱۳۹۳ مصادف با عید سعید غدیر.