سؤال: برخی از والدین در ایّام تابستان، تمام اوقات فرزندشان را به دانش افزایی و مطالعه‌ی دوره ی سال آینده‌ اختصاص می‌دهند؛ آیا این کار درست است؟

جواب:

یکی از دغدغه‌های مقام معظّم رهبری حفظه الله نسبت به نظام آموزش و پرورش، بحث تحوّل در تعلیم و تربیت است. دلیل آن هم این است که بیشتر رشته‌های تحصیلی دانش محور هستند و کمتر رشته‌ای پیدا می‌شود که مهارت محور باشد.

چند وقت پیش من به یکی از مسئولین آموزش و پرورش عرض ‌کردم، منظور ما از دانش محور بودن آموزش پرورش این نیست که ریاضیات یا شیمی بد است؛ بلکه منظور ما این است که این مسائل ریاضی یا شیمی در زندگی افراد هیچ کاربرد ندارد و گره از مشکلات کسی باز نمی‌کند.

وقتی بچّه‌ای از نظام آموزش پروش دیپلم می‌گیرد و به بازار کار وارد می‌شود، با خود می‌گوید من چه کاره هستم؟ چه کار می‌توانم بکنم؟ یعنی او ۱۲ سال پشت میز و نیمکت نشسته است، بدون آن‌که مهارتی را بیاموزد.

توجّه والدین به آموزش مهارت‌های زندگی

پدر و مادر باید علاوه بر دانش افزایی بچّه‌ها به مسئله‌ی آموزش مهارت‌های زندگی نیز توجّه داشته باشند. برخی از والدین هستند که دائم فرزند خود را در ایّام تابستان از این کلاس به آن کلاس می‌فرستند؛ آن‌ها به این موضوع توجّه ندارند که بچّه‌ها علاوه بر دانش افزایی باید مهارت های زندگی را نیز بیاموزند. لذا توصیه می‌شود که پدر و مادر علاوه بر دانش افزایی به تعلیم مهارت‌های زندگی نیز توجّه کنند.