سؤال: به نظر شما مدارس دولتی برای بچّه مناسب است یا مدارس غیر دولتی؛ با توجّه به این که در مدارس غیر دولتی بیشتر برای بچّه وقت می‌گذارند؟  

جواب:

ما در انتخاب مدرسه هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم که مدرسه ی دولتی خوب است یا غیر دولتی. امّا یک سری ملاک‌هایی وجود دارد که اگر مدرسه‌ای آن را دارا باشد، می‌توانیم فرزند خود را به آن‌جا بفرستیم. آن ملاک ها عبارت است از:    

الف. معلّمین خوب

اوّلین ملاک این است که در محیط مدرسه مربیّان و معلّمین خوبی حضور داشته باشند؛ به این معنی که آن افراد دارای تقوا، مهارت و ایمان باشند.

نگاه معلّم به مباحث تربیتی خیلی مهم است؛ زیرا ممکن است خود معلّم آدم خوبی باشد ولی به کاری که انجام می‌دهد یک نگاه مادی داشته باشد؛ یا اصلاً مهارت لازم را برای انجام تعلیم و تربیت نداشته باشد.   

آیا بهترین مدرسه، نزدیک ترین مدرسه است؟!

در گذشته بزرگان ما خیلی به مباحث تربیتی فرزندشان توجّه می‌کردند؛ به طوری که برای تعلیم و تربیت آن‌ها از شهری به شهر دیگر مهاجرت می‌کردند؛ امّا امروزه شعار نظام آموزش و پرورش این است که بهترین مدرسه، نزدیکترین مدرسه است واقعاً این برای من سؤال است که آیا ویژگی بهترین مدرسه این است که نزدیک‌ به خانه باشد؟! آیا این ملاک می‌تواند یک پارامتر مناسبی برای مدرسه‌ی خوب باشد؟!

راه تشخیص معلّم خوب

شاید برخی از والدین سؤال کنند که چگونه می‌توانیم ویژگی مربّی خوب را تشخیص دهیم؟  آن‌ها برای یافتن این جواب باید به مدرسه‌ی مورد نظر بروند و از اولیاء آنجا درباره‌ی معلّمین تحقیق کنند.

ب. توجّه به دانش آموزان مدرسه

والدین باید به بافت جمعیتی  مدرسه توجّه داشته باشند؛ زیرا اگر بچّه‌ها از لحاظ ادب، رفتار و اخلاق درحد خوبی نباشند، آن محیط نمی‌تواند برای فرزند ما محیط سالمی باشد.

ج. توجّه به خانواده‌ی دانش آموزان

پدران و مادران باید به خانواده‌ی دانش آموزان نیز توجّه داشته باشند؛ زیرا ممکن است برخی از خانواده‌ها از لحاظ اعتقادی و فرهنگی با خانواده‌های مذهبی تفاوت داشته باشند و باعث ایجاد آسیب‌هایی در فرزندان‌ ما شوند.

د. برنامه‌های مدرسه

نکته‌ی چهارم درمورد برنامه‌های اختصاصی مدرسه است. مدرسه ای برای بچّه‌ها مناسب است که بتواند علاوه برای برنامه‌های علمی، درس‌های زندگی را نیز به آن‌ها یاد دهد. 

یک خواهش

خواهش من از پدر و مادرها این است که ارتباط خوبی با مدرسه برقرار کنند؛ زیرا اگر ارتباط اولیاء با مدرسه خوب باشد، مدرسه از لحاظ تربیتی علمی و اخلاقی رشد می‌کند.