سوال: دختری شش ساله‌ای دارم که سال آینده به دبستان می‌رود و ما او را امسال به جامعه القرآن فرستادیم. او در آنجا علاوه بر قرآن، حروف الفباء را نیز یاد می‌گیرد. حال سؤال این جا است که وقتی بچّه‌ در پیش دبستانی حروف الفباء را یاد گرفت؛ آموزش مجدد آن در دبستان برایش حالت تکراری ندارد؟

جواب:

ما در نظام آموزش و پرورش یک اصل داریم مبنی بر این‌که خواندن و نوشتن قبل از هفت سالگی ممنوع است. حتّی در سنّت الهی نیز همین‌طور است و در روایات  آمده است که فقط در هفت سال دوّم به بچّه‌ها خواندن را یاد دهید.

آسیب‌های یادگیری حروف الفباء در قبل از هفت سالگی

الف. کم توجّهی و بی‌نظمی

نکته قابل توجه این است که اگر بچّه‌ها در مراکز مختلف خواندن و نوشتن را یاد بگیرند و سپس دوباره در سال بعد این مباحث را تکرار کنند، توجّه آن‌ها به درس کم می‌شود.

پایه‌ی اوّل دبستان چند شاخصه‌ی مهم دارد که از جمله‌ی آن نظم پذیری است؛ امّا وقتی ما در پیش دبستانی به فرزند خود برخی از مباحث کتاب را آموزش دهیم و بخواهیم آن‌ها را در سال آینده دوباره برایش تکرار کنیم؛ این کار باعث می‌شود که نظم پذیری بچّه کاهش یابد و کمتر سر کلاس توجّه کند.

ب. دوگانگی در تشخیص حروف

حتّی ممکن است بچّه با آموزش حروف عربی در جامعه القرآن، دچار پارادوکس در دبستان شود؛ زیرا مخارج حروف از نظر زبان فارسی یکسان است و وقتی بچّه حروف را از نظر زبان عربی با مخارج خاص یاد بگیرد، در موقع املاء دچار اشتباه می‌شود.