بهترین ذکر، بهترین دعا و بهترین هدیه ما برای حضور مبارک  امام زمانعجل الله تعالی فرجه شریفصلوات بر محمد وآل محمد است .”اللهم صلی علی محمد وآل محمد “.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

أَنْتَ‏ الَّذِی‏ مَنَنْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَنْعَمْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَحْسَنْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَجْمَلْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَفْضَلْت‏ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَکْمَلْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ رَزَقْت‏ أَنْتَ‏ الَّذِی وَفَّقْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَعْطَیْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَغْنَیْتَ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَقْنَیْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ آوَیْتَ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ کَفَیْتَ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ هَدَیْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ عَصَمْتَ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ سَتَرْتَ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ غَفَرْت‏أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَقَلْتَ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ مَکَّنْتَ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَعْزَزْت‏.دعای عرفه

میهمانی در برابر میزبان

خوشا به حال آن کسانی  که [اکنون] به سمت  عرفات می روند. عده ای به مدینه رسیده اند؛ عده ای هم بار سفر بسته اند وعرفات را در چند قدمی خودشان می بینند و لحظه شماری می کنند تا در صحرا ی عرفات با امام زمانشان هم ناله شوند و دعای عرفه امام حسین علیه السلام را، که حضرت با سوز و اشک به یادگار گذاشته است، به زبان جاری کنند و دل خوش اند که به همراه وجود نازنین امام زمان، این دعا ها را می خوانند. امام حسین علیه السَلام در مقام معارفه است. [گویا] جلسه ای رسمی تشکیل شده و میهمانی در محضر میزبان عظیمی قرار گرفته و مأذون شده است که معارفه را خودش انجام دهد. هم میهمان را خودش معرفی می کند هم میزبان را؛ اما میزبان چه کسی است؟ [میهمان] عرضه می دارد: تو صاحب این صفات هستی؛ ای میزبان من! ای مولای من! تو کسی هستی که به من منّت گذاشتی؛ [وگر نه] من که قابل نبودم با تو هم نشین باشم و با تو حرف بزنم. من کجا و صحرا ی عرفات کجا؟! من کجا و مقام عظمت تو کجا؟! شما بودید که [به این حقیر] انعام کردید.

نعمت خداوند

 در قرآن کریم هر چیزی که برای ما مفید و ضروری است جزء نعمت های الهی شمرده شده است و هر چیزی که زائد است، هر چند که ما آن را لازم بدانیم، نعمت نیست؛ [بلکه] وزر و وبال است. خدای متعال چیز زائد در عالم خلق نکرده است. هرچه آفریده برای انسان ها مفید وضروری است. اگر ما راه استفاده از همه ی موجودات را بدانیم۵:۰۰ همه چیز برای ما نعمت است؛ حتی درندگان، میکروب ها و ویروس ها. اینها همه مخلوقات  خدا هستند و می توانند برای ما نعمت باشند.

[می دانید که] در هر نمازی  باید سوره ی مبارکه ی فاتحه خوانده شود؛ [چرا] که [در روایات آمده است:] لَا صَلَاهَ إِلَّا بِفَاتِحَهِ الْکِتَاب. من لا یحضره الفقه ج ۱ ص ۵۶۴ . در نماز، هر چند نماز مستحب باشد، اگر سوره ی فاتحه الکتاب خوانده نشود، آن نماز قوام ندارد. در [این] سوره ی مبارکه ما از پروردگار متعال درخواست می کنیم: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ” “صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِم ” سوره فاتحه ؛ آیه ۶ الی ۷_مارا به سوی راه راست هدایت فرما آن راهی که به آنان نعمت دادی. خدایا ما را به صراط مستقیم هدایت کن که این صراط مستقیم همان راه ولایت امیر المومنین علیه السّلام وائمه اطهار علیهم السلام است. در ادامه ی آیه توضیح می دهد که صراط مستقیم کدام صراط است ” صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِم”. صراط کسانی است که به آنها انعام کردی. آنها کسانی هستند که همیشه بر سر سفره ی شما نشسته اند و همیشه ایشان را نوازش می کنید. همیشه هوای آنها را دارید تا دچار هیچ نقمتی نشوند. آنها هیچ سوء استفاده ای از مخلوقات  نمی کنند که نعمت برایشان نقمت شود. اما این [که منظور از] نعمت چیست، در اینجا [این مطلب را] ذکر نکرده است.

 برای توضیح [آیه ی صراط الذین انعمت علیهم]، باید این آیه را همواره در ذهن داشت:” وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً” النساء؛۶۹_ و کسانى که خدا و این پیامبر را اطاعت کنند، کسانى خواهند بود که همدم انبیا و صدیقین و شهدا و صالحینند، که خدا آنها را مورد انعام قرار داده، و چه نیکو رفیقانى [هستند]. [این انسان ها که اهل طاعت اند] باکسانی هستند که خداوند به آنها هیچ وقت نقمت نمی دهد و [بر آنها] غضب نمی کند و همیشه به ایشان کرم می کند و نعمت می دهد.

چهار کاروان راه!

[خداوند] چهار گروه را به عنوان کسانی که منعم علیهم هستند، [معرفی می کند.] اولین گروه پیامبران هستند؛ ” أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ و الصدیقین و الشهدا و الصالحین”. مِن در این جمله بیانیّه است؛ یعنی یک گروه از آنها پیامبران هستند. گروه دوم صدقین، گروه سوم شهداء وگروه چهارم صالحین هستند. خدای متعال به این افراد نبوت، صداقت کامل، شهادت و صالح بودن را عطا می کند و روشن است که نعمت الهی شامل حال نبی که منعم علیه است، صدیق که مصداق بارز صدیق اکبر امیر المومنین علیه السلام است، وشهداء وصالحینی که با آنها همراه هستند، می شود.

نماز سفر الی الله است. فرموده اند که در هر سفر: “الرَّفِیقَ‏ ثُمَّ الطَّرِیق” المحاسن  ج‏۲ ص۳۵۷. انسان وقتی می خواهد جایی برود که آنجا را نمی شناسد، سفر خطر ناکی درپیش رو دارد، باید با کاروانی [خوب] همراه شود؛ ولی کاروان نکبت، سفر را خراب می کند [و باعث می شود انسان] از سفرش سود و لذتی نبرد. اگر می خواهید سفر خوبی داشته باشید باید با راهنمای خوبی همراه شوید.۱۰:۰۰

در [نماز نیز که] سفر الی الله [است] خداوند چهار کاروان را به عنوان همراه به ما معرفی کرده است تا آنها را شناسنایی کنیم و از آنها فاصله نگیریم. این چهار کاروان همان انبیاء، صدّیقین، شهدا و صالحینند که راهشان راه نعمت است.

مراد از نعمت چیست؟

[اکنون جای این سؤال باقی است که] وجه مشترک این منعمٌ علیهم چیست؟ [این پرسش] در سوره مبارکه ی تکاثر بیان شده است. [قرآن کریم می فرماید] :” ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ” التکاثر؛۸_ و سپس در آن روز از نعیم خدا بازخواست خواهید شد. [در] روز قیامت خداوند از نعیم سوال می کند و همه مورد سوأل قرار می گیرند و باید به این سوأل پاسخ بدهند.

 در حدیثی از امام [صادق] علیه السلام می پرسند: مراد از این نعمت چیست؟ آیا مقصود از نعمت [همین نعمت های دنیایی است؟] همین غذایی که می خوریم، آب گوارایی که نصیبمان می شود، نوری که انواع بهره ها را از آن می گیریم، هوایی که استنشاق می کنیم، انرژی ای که در بدنمان تولید می شود، رفقایی که داریم، همسری که روزی ما می شود و مسکنی که داریم، آیا اینها نعمت هایی هستند که خدا از ما سوأل می کند؟ امام علیه سلام می فرمایند: اگر شما کسی را مهمان کنید و به او غذا های متنوع بدهید وانواع تفریحات را برایش فراهم بکنید بعد بر او منّت بگذارید و [مثلاً] بگوید ببین چه سفره ای برایت انداخته ام و چه غذای لذیذی برایت آماده کرده ام! آیا در شأن انسان کریم است که میهمانش را با انواع نعمت ها مورد پذیرایی قرار دهد و سپس به [خاطر] تک تک آنها بر آن میهمان منّت نهد و آنها را باز خواست کند؟! آیا شما کسی را که این کار را بکند، می ستایید؟ عرض میکند: نه. حضرت فرمودند: خدا که اکرم الاکرمین است با این نعمت های جزئی [به اصطلاح] سر به سر کسی نمی گذارد و بر کسی منّت نمی نهد!

مراد از نعمتی که قوام سعادت بشر به آن است، ولایت امیر المومنین وائمه اطهار علیهم السَلام است؛ لذا در روز عید غدیر می گوییم: “الحمدلله علی اتمَ نعمه الحمد لله علی اکمل نعمه. آن نعمت کامل و تام که اگر کسی از آن بر خوردار باشد وهیچ چیز نداشته باشد ضرر نکرده است، و اگر کسی آن نعمت را نداشته باشد و همه چیز داشته باشد سودی نبرده است.

فقیرثروتمند!

شخصی خدمت باقرالعلوم علیه السلام رفت و عرضه داشت: یا ابن رسول الله، من فقیر هستم. امام علیه السلام فرمودند: شما فقیر نیستید عرض کرد: یا ابن رسول الله من از فشار فقر به شما پناه آوردم! من به امام خود که می دانم همه چیز را می داند، دروغ نمی گویم! وضع [مالی] من خراب است و در حالت فلاکت به سر می برم. به داد من برسید. حضرت فرمودند: شما فقیر نیستید [بلکه] سرمایه ی زیادی دارید. مرد برافروخته شد و برایش جای شگفتی بود که چرا امام از او حرف حق را قبول نمی کند. [در این لحظه] حضرت از مرد پرسیدند: اگر تمام عالم را پر از طلا کنند و به شما بدهند آیا حاضرید دست از ولایت ومحبت ما بردارید؟ عرضه داشت: هرگز محبت و ولایت شما با همه ی عالم قابل معاوضه نیست و قیمتش از همه ی آنها بالاتر است. حضرت فرمودند: دیدی که توفقیر نیستی؟! کسی که ولایت ما را دارد، سرمایه دار است.

 “اللَّهُمَ‏ اجْعَلْ‏ غِنَایَ‏ فِی نَفْسِی‏” إقبال الأعمال ط – القدیمه ج‏۱ ص ۳۴۲  خدایا بی نیازی من را در درون من قرار ده. محبت و عشق گنجی است که اگر خداوند کسی را به این گنج متنعم کرد، از آنجا که در درون عشق دارد نیازی به بیرون ندارد. ۱۵:۰۵ عاشق سرمایه داری است که تمام دنیا برایش کوچک است و تنها معشوق در پیش چشم او بزرگ است و غیر از معشوق هیچ چیز برایش اهمیت ندارد.

بهشت همین جاست!

در حدیث دیگری آمده [است که شخصی به محضر] امام باقر علیه السلام رفت و عرض کرد: یا ابن رسول الله ما آرزوی بهشت را داریم. دعا کنید خدا ما را از بهشت محروم نکند و بهشت را روزی ما کند.  دعای ” اللَّهُمَ‏ اهْدِنِی‏ مِنْ‏ عِنْدِک‏” جزء تعقیبات همه ی نماز ها است و از جمله ی دعاهایی است که وقتی شما از خدا بهشت را می خواهید، بهشت آمین می گوید و وقتی از جهنم به خدا پناه می برید، خود جهنم نیز آمین می گوید. ” ادْخُلْنَ‏ الْجَنَّه أَعْتِقْنِی‏ مِنَ‏ النَّار الکافی ج‏۳ص ۳۴۴ . [چه خوب است که] این دعا را بعد از هر نماز از خدا بخواهیم.

[شخصی که از امام این سؤال را پرسیده،] انسان زرنگی بوده است؛ [چرا که وقتی] دعای خودش را مستجاب نمی داند دست به دامن امام زمانش شده و می گوید یا ابن رسول الله دستم به دامنت من از بهشت محروم نشوم. شما برای من بهشت [را از خدا] بخواهید. امام باقر علیه السلام فرمودند: شما در بهشت هستید، باید دعا کنید که خدا شما را از بهشت محروم نکند. عرضه داشت: یا ابن رسول الله [چگونه در بهشتیم درحالی] که هنوز نمرده ایم و بهشت و جهنمی را ندیده ایم؟ این [واقعه در روز قیامت و در زمان] حساب و کتاب است. حضرت فرمودند: بهشت شما ولایت ما است. خدا به شما جنّت ولایت را روزی کرده است. بهشتی که در پایان محاکمه و داد رسی و در روز قیامت نصیب بهشتی ها می شود، [نتیجه ی] اعمال خود ما است. ما این بهشت را برای خودمان ساختیم.

 وقتی کسی ساختمان می سازد، ارزش ساختمان بیشتر است یا سازنده ی آن؟ انسانی که یک ساختمان می سازد ساختمان دیگر را نیز می تواند بسازد. انسانی که بهشت را تولید می کند ارزشش بیشتر از بهشت است؛ بنابراین، اینکه انسان این چیزها را تولید کند، خیلی [ارزش و] آرزو نیست؛ اما چیزی که اگر ما به آن برسیم کمال است [همان ولایت اهل بیت علیهم السلام است.] ساختمان کمال من نیست؛ [بلکه] کمال ساختمان این است که انسان آن را ساخته و زیر سقف آن نشسته است. ” شَرَفُ‏ المکانِ‏ بالمکین‏” الطراز الأول و الکناز لما علیه من لغه العرب المعول   ج‏۵ ص ۲۴۷ . شرف مکان به انسانی است که به آن مکان شرف داده است؛ اما ولایت اهل بیت [علیهم السلام] به ما ارزش می دهد. ما همه چون صفریم که عدد صحیح امام زمان ماست. کسی که آن انسان کامل را نشناسد و به او دل نسپارد و به او وصل نباشد، هیچ ارزشی ندارد؛ لذا تمام نعمت ها برای او موقت است که “فِی‏ حَلَالِهَا حِسَابٌ‏ وَ فِی حَرَامِهَا عِقَاب تحف العقول النص ص۲۰۱. این برای انسان نعمت [واقعی] نیست؛ [بلکه] درد سر و وزر و وبال است.

عشق الهی درمان هر دردی است!

 [به جرم] عشق به امیر المومنین علیه السلام رشید حجری را به دار کشیده بودند و دست و پایش را قطع کردند. دختر او وقتی پدر را در آن حال دید گریست. رشید گفت: دخترم نگران نباش؛ من از این دستی که بریده شده و پایی که از من قطع شده هیچ دردی احساس نمی کنم [و تنها به] اندازه ی فشاری که در جمعیت به انسان می آید احساس فشار کردم و من این را درد نمی دانم؛ چون دلم اینجا نیست.

[نقل است] مرحوم علامه طباطبایی اعلی الله مقامه که برای جراحی چشم به انگلستان رفته بودند و علامه شهید مطهری نیز  همراه ایشان بود، [وقتی] دکتر می خواست داروی بیهوشی به ایشان بدهد، [ایشان] گفتند: من [در عمل به احکام شرع] احتیاط می کنم و چون احتمال می دهم که به هوش نیایم این [بیهوشی] را جایز نمی دانم و اجازه نمی دهم که من را بیهوش کنید. [پزشکان در جواب ایشان] گفتند: آقا ما می خواهیم به چشم شما چاقو بزنیم و شما را جراحی کنیم! چگونه طاقت می آورید؟! ایشان فرمود: من قرآن می خوانم و درد را متوجه نمی شوم! علامه طباطبایی اعلی الله مقامه مشغول تلاوت قرآن شدند و پزشکان چشم ایشان را جراحی کردند و در تمام طول عمل ایشان متوجه درد نشدند.

احسن القصص

برای اینکه [این مطلب] خیلی دور از ذهن نباشد، سوره ی یوسف را زیاد بخوانید. سوره ی یوسف احسن القصص است؛ به این معنی که خداوند زیباتر از این سوره نیافریده است. هم خود یوسف خیلی زیباست است و هم سوره ی یوسف، که جلوه هایی از جمال خدا در این سوره ی مبارک پدیدار است. ۲۰:۱۲

یکی از آن [قصص زیبا] این داستان است که وقتی حضرت یوسف وارد محفل زنان مصر شد، زنان که همه از اشراف بودند، با دیدن حضرت یوسف فریادشان بلندشد و گفتند: ” حاشَ لِلَّهِ ما هذا بَشَراً “. منزه است خدا که این بشر نیست. إِنْ هذا إِلاَّ مَلَکٌ کَریم “. او فرشته ای بزرگوار است. یعنی در عین اینکه بی طاقت و بی تاب شدند، بی اختیار فریاد می زدند؛ اما هیچ هوسی در یوسف ندیدند و گفتند: گویا این جوان هیچ غریزه ی جنسی ندارد. [و در این حال] ” قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُن یوسف؛۳۱ دستان خود را بریدند.

[این سخن خداوند است] و حدیث نیست که جعل شده باشد. سخن خدا دروغ نیست. آنها با چاقو ی تیزی که زلیخا از روی حساب به آنها داده بود دستانشان را بریدند. نه متوجه سیب بودند، نه متوجه دست. نه درد را احساس می کردند و نه خون را می دیدند. [بلکه] تمام وجودشان متمرکز در حضرت یوسف شده بود.

 انسان وقتی به چیزی دل بدهد تمام سختی ها و مشکلات برایش قابل تحمل خواهد بود؛ بنابراین نعمت ولایت را جدی بگیرید و دعا کنید خداوند محبت امام زمان ارواحنا الفداه  را در دلتان بیشتر کند. هر روز که از خواب بلند می شوید دعای عهد بخوانید و بیعت روزانه با امام زمان ارواحنا الفداه  داشته باشید. سرود عشق شیعه هرروز خواندن دعا ی عهد است و شما کارهایی را که باعث خوشنودی حضرت می شود، انجام دهید. خوب درس بخوانید، تقوا داشته باشید، زبان را حفظ کنید، چشم را نگه دارید، خوش اخلاق باشید، به یکدیگر انرژی بدهید، تا وجود نازنین امام عصر ارواحنا الفداه از شما راضی باشد. اگر حضرت از شما خوشنود باشند، کاری می کنند که شما مظهر جمال الهی باشید و محبوب دل ها شوید؛

 “انت الذی انعمت”. این نعمت، نعمت خاص است. [خداوند] نمی گوید چه نعمتی است؛ [بلکه] ی فرماید: أُولئِکَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِم “مریم ؛۵۸ _ آنها کسانی هستندکه خداوند به آنها نعمت داد. و همچنین می فرماید: صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِم ” الفاتحه؛۷ _ راه کسانی که به آنها نعمت دادی. أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَحْسَنْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَجْمَلْت‏َ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ أَفْضَلْت أَنْتَ ‏الَّذِی‏ أَکْمَلْت. [در رابطه با] عبارات دیگر [این جمله] در جلسات پیش توضیحاتی عرض کردیم. [و توضیح عبارت] انعمت روزی این جلسه ی شما بود؛

 [عبارت] اکملت و موضوع کمال نیز [بحث مفصلی می طلبد.] انسان برای کمال آفریده شده است انسان موجودی است که خداوند درباره ی او می فرماید: ” إِنَّ إِلى‏ رَبِّکَ الرُّجْعى‏ “العلق؛۸_ ولی بدانید برگشت همه به سوی اوست. “أَنَّ إِلى‏ رَبِّکَ الْمُنْتَهى” النجم ؛۴۲_ انتها ی سیرشان به سوی پروردگار توست. در دعای کمیل نیز می خوانیم: “ٌ یَا مُنَى قُلُوبِ‏ الْمُشْتَاقِین” یا ْمُنْتَهى عمل العاملینای کسی که آرزویی بالاتراز او وجود ندارد! ای عشق من! ای شعله ی اشتیاق دل! من ای خدای من! او کامل مطلق است و خدا ما را کمال مطلق قرار داده است. [وقتی] شما به دنبال [کسب] علم، قدرت، جمال، هنر و غیره می روید، [این به معنای] دنبال خدا رفتن است. همه ی این نعمت ها از آنِ خداست. و خداوندهر چه هست، [تمامِ] خودش را در جلوه هایش به ما نشان داده است. با صد هزار جلوه برون آمدی که من/          باصد هزار دیده تماشا کنم تورا

کامل ترین دین

اما راه [به خدا رسیدن] چیست؟ کسی که عاشق خداست، دستش را در دست چه کسی بگذارد تا به  خدا برسد؟ ” مَنْ‏ أَرَادَ اللَّهَ‏ بَدَأَ بِکُمْ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ‏ عَنْکُم الکافی ج‏۴ ص  ۵۷۶. دربان خدا علی علیه سلام و دیگر ائمه اطهار علیهم السلام هستند. ” الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینکم“المائده؛۳_امروز دینتان را کامل کردم. أَنْتَ ‏الَّذِی‏ أَکْمَلْت. آنها دین را ناقص به ما ندادند؛ بلکه دین کامل را برای ما آورده اند. کمال دین به آن است که دین دارای تئوری و ۲۵:۰۰  نظریه و برنامه باشد و تجربه عینی را نیز به ما نشان دهد. تجربه ی دین، ائمه اطهار علیهم السَلام هستند. این بزرگواران عینیت دین هستند؛ لذا وجودشان سراسر جذبه است و دلبری می کنند. به هرجای زندگی امامان که بنگرید هیچ نقصی پیدا نمی کنید و نمی توانید ایرادی به امام بگیرید. سراسر زندگی ایشان صفا، محبت، احسان، خدمت، دستگیری، تکمیل و تهذیب نفوس و دفع بدی ها از نفوسی است که در اختیار آنها قرار می گیرد؛ لذا اکمال دین به ارائه ی شخصیت انسان و کمالات انسانی است که ما می توانیم آن را در عینیت تماشا کنیم.

 خدای متعال این منّت را برما نهاده، که دین ما دین ناقص نیست و دینی است که اگر عرفان دارد، اگر نماز شب دارد، اگرسجده هایی باذکر یونسیّه دارد، واینکه بعضی افراد ساعت ها در یک سجده ذکر” لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ‏ إِنِّی‏ کُنْتُ‏ مِنَ‏ الظَّالِمِین [بر زبان جاری می کنند]، و اگر مناجات درغارهایی در متن طبیعت دست نخورده دارد، در کنارش مدیریتی دارد که با هیچ مدیریت فرآورده ی بشری، قابل مقایسه نیست. مدیریت اسلام، مدیریت خدا است و اعمال ربوبیت حق تعالی است که در غالب ولایت معصومین علیهم السلام، و در غیبت آنها در لباس ولایت فقیه ظاهر می شود. این کمال دین است. دینی که همه ی [مسائل از جمله] تربیت، فرهنگ، سیاست، قضاوت و اقتصاد را به نحوی مطرح می کند [و از این منظر] با هیچ مکتبی قابل مقایسه نیست. أَنْتَ ‏الَّذِی‏ أَکْمَلْت“؛ تو ما را کامل کردی و دین کامل را به ما دادی و با دادن این دین وسیله تکامل ما را فراهم کردی.

این ایام مربوط به حضرت ثامن الحجج، امام رئوف، امام رضا علیه سلام است. بیست و سوم ماه ذی القعده و روز دوشنبه ای که در پیش رو داریم، روز زیارت مخصوصه  امام مهربانمان، علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه والثناء است. اگر توانستید [به زیارت قبر مطهر ایشان] بروید، خوشا بحالتان و اگر نتوانستید، انشاء الله با [خواندن] زیارت امین الله، از همین جا امام رضا را زیارت کنید و دلتان را به حضرت ثامن الحجج علیه السلام بسپارید.

 خدایا به [حق] امام رئوف، حضرت رضا علیه سلام، قسمت می دهیم ما را در طا عت خودت ثابت قدم بفرما. خدایا برای جهانی کردن این دین که کامل است، رهبر کامل آن، امام زمان را برسان. موانع فرج را بر طرف بفرما. ما را از وسوسه های نفس امّاره و شیاطین در امان بدار. ما را دشمن شاد مگردان. توطئه ها و نقشه های اجانب را نقش بر آب بگردان.