سؤال: پسر بچّه‌ی شش ساله‌ای دارم که متأسّفانه حرف‌شنوی او خیلی کم است و برای انجام دادن کارهایش باید چندین بار به او تذکّر بدهیم. لطفاً من را راهنمایی کنید.

جواب:

گاهی والدین از فرزندشان توقّع بیش از اندازه دارند و دوست دارند بچّه به گونه ای رفتار کند که مورد پسند خودشان است؛ در حالی که این طرز فکر اشتباه است.

پدر و مادر باید در این زمینه به چند نکته توجّه داشته باشند:

الف. پرهیز از تذکّر بیش از حد

تذکّر زیاد باعث می‌شود که اراده‌ی انسان‌ها ضعیف شود و برای انجام کارها نیاز به محرّک داشته باشند؛  بنابراین، والدین باید گفتن‌ها و تذکّرات خود را کم کنند، تا وابستگی فرزندان آن‌ها کم شود.

ب. فراهم کردن محیط مناسب

پدر و مادر باید محیط را برای انجام وظایف فرزند آماده کنند؛ مثلاً اگر می‌خواهند کودک تکالیف خود را انجام دهد، باید محیط را برای او آرام کنند.

ج. پرهیز از دخالت زیاد

والدین نباید در انجام کارهای بچّه‌ خیلی دخالت کنند؛ مثلاً وقتی کودک در حال انجام تکالیف خودش است، مادر نباید در کنار او بنشیند و مدام نظر بدهد و امر و نهی کند؛ بلکه باید اجازه دهد که خودش کارهای خود را انجام دهد.

د. استفاده از اصل ترغیب

پدر و مادر باید به جای استفاده از شیوه های امر و نهی یا توبیخ ، از اصل ترغیب کردن استفاده کنند؛ به این صورت که اگر قرار است مسئولیتی به فرزندشان بسپارند، در ابتدا از انجام آن مسئولیت توسط او ابراز خوشحالی کنند.